آنفولانزا + علائم + درمان

آنفولانزا + علائم + درمان

بررسی کلی

آنفولانزا  عفونت بینی، گلو و ریه ها است که بخشی از سیستم تنفسی هستند. آنفولانزا توسط یک ویروس ایجاد می شود. انفولانزا مدل های مختلفی دارد اما با ویروس های «آنفولانزای معده» که باعث اسهال و استفراغ می شوند متفاوت است.

افرادی که با بسیاری از ساکنان دیگر در ساختمان زندگی یا کار می کنند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. به عنوان مثال می توان به کسانی که در خانه های سالمندان و پادگان های نظامی و همچنین افرادی که در بیمارستان هستند اشاره کرد.

چه زمانی آنفولانزا خطرناک است؟

اکثر افراد مبتلا به آنفولانزا خود به خود بهبود می یابند. اما گاهی اوقات، انفولانزا و عوارض آن می تواند کشنده باشد. برخی از گروه‌های افراد در معرض خطر بالاتر از حد متوسط ​​برای ابتلا به عوارض آنفولانزا هستند، از جمله:

کودکان خردسال، به ویژه آنهایی که 12 ماه یا کمتر هستند.

افرادی که قصد بارداری دارند، باردار هستند یا به تازگی در فصل انفولانزا زایمان کرده اند.

بزرگسالان بالای 65 سال.

سایر گروه‌هایی که در معرض خطر بالای عوارض آنفولانزا هستند، شامل افراد زیر می‌شوند:

افرادی که دارای بیماری های نقص سیستم ایمنی و یا سیستم ایمنی ضعیف شده هستند.

افرادی کع دارای شاخص توده بدنی (BMI) 40 یا بالاتر هستند.

اختلالات یا بیماری هایی که در سیستم عصبی نحوه پردازش اطلاعات توسط مغز را تغییر می‌دهند.

و افرادی که دارای شرایط پزشکی خاص هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض آنفولانزا هستند، مانند:

افرادی که دارای بیماری های مزمن مانند آسم، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبد و دیابت هستند.

افرادی که دچار سکته مغزی شده اند.

افرادی که کمتر از 20 سال سن دارند و آسپرین درمانی طولانی مدت استفاده می کنند.

آنفولانزا + علائم + درمانآیا واکسن انفولانزا از ابتلا جلوگیری می کند؟

اگرچه واکسن سالانه انفولانزا 100٪ جلوی ابتلا به این بیماری را نمی گیرد، اما احتمال ابتلا به عوارض شدید آنفولانزا را کاهش می دهد. این امر به ویژه برای افرادی که در معرض خطر بالای عوارض آنفولانزا هستند صادق است.

علائم انفولانزا

در ابتدا، انفولانزا ممکن است مانند سرماخوردگی با آبریزش بینی، عطسه و گلو درد به نظر برسد. سرماخوردگی معمولا به آرامی شروع می شود. اما آنفولانزا به سرعت ظاهر می شود. و در حالی که سرماخوردگی می تواند اذیت کننده باشد، معمولاً با آنفولانزا احساس بسیار بدتری دارید.

علائم رایج انفولانزا اغلب شامل تب و همچنین درد عضلات، لرز و تعریق است.

علائم دیگر عبارتند از:

سرفه خشک و مداوم

تنگی نفس

خستگی و ضعف

آبریزش یا گرفتگی بینی

گلو درد

چشم درد

استفراغ و اسهال نیز از علائم انفولانزا هستند. اما در کودکان شایع تر از بزرگسالان است.

بیشتر بدانید: آندوسکوپی بینی چیست؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اکثر افرادی که به انفولانزا مبتلا می شوند می توانند خود را در خانه درمان کنند و اغلب نیازی به مراجعه به پزشک ندارند.

اگر علائم انفولانزا دارید و در معرض خطر عوارض هستید، فوراً به متخصص مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید. مصرف داروهای ضد ویروسی برای درمان انفولانزا ممکن است طول بیماری شما را کوتاه کند و به جلوگیری از مشکلات جدی‌تر کمک کند.

اگر علائم اورژانسی انفولانزا دارید، فورا مراقبت های پزشکی را دریافت کنید. برای بزرگسالان، علائم اورژانسی می تواند شامل موارد زیر باشد:

مشکل در تنفس یا تنگی نفس

درد قفسه سینه

سرگیجه مداوم

تشنج

بدتر شدن شرایط پزشکی موجود

ضعف شدید یا درد عضلانی

علائم اورژانسی در کودکان شامل تمام علائمی است که در بزرگسالان مشاهده می شود و همچنین:

خاکستری یا آبی، لب یا تخت ناخن

کم آبی بدن

درمان آنفولانزا

اکثر افراد مبتلا به انفولانزا  یلی شدید درگیر این بیماری نمی شوند و نیازی به مراقبت های پزشکی یا دارو ندارند.  با این حال آنفولانزا چگونه درمان می شود؟

داروهای ضد ویروسی می توانند خطر ابتلا به بیماری شدید را کاهش دهند و مدت زمان بیماری را کاهش دهند. بسیاری از افراد می توانند آنفولانزا را بدون استفاده دارو درمان کنند. پزشکان داروهای ضد ویروسی را تجویز می کنند اگر:

کمتر از 48 ساعت علائم داشته اند. اگر داروهای ضد ویروسی بعد از دو روز از شروع علائم شروع شوند، احتمال کمتری اثر خواهند داشت. زیرا این ویروس قبلاً نسخه های بیشتری از خود ساخته است و بدن شما شروع به مبارزه با آن با آنتی بادی های خود کرده است.

افرادی که یک بیماری زمینه ای دارند یا در معرض خطر بیماری شدید هستند.

علائم شدید داشته باشید، حتی اگر بیش از 48 ساعت بیمار بوده باشید.

با افرادی که در معرض خطر عوارض شدید آنفولانزا هستند زندگی کنید یا از آنها مراقبت کنید.

آنفولانزا + علائم + درمانچه داروهایی علائم آنفولانزا را درمان می کند؟

بسیاری از افراد می توانند علائم آنفولانزا را در خانه با داروهای بدون نسخه و سایر روش ها درمان کنند، از جمله:

استراحت زیاد

نوشیدن مایعاتی مانند آب یا آبگوشت برای کمک به جلوگیری از کم آبی بدن.

استفاده از کیسه آب گرم یا بطری های آب گرم می تواند به درد عضلات کمک کند.

مصرف استامینوفن  می تواند به کاهش تب و تسکین درد سر و بدن کمک کند.

استفاده از اسپری یا داروهای ضد گرفتگی خوراکی مانند فنیل افرین یا سودوافدرین می تواند به رفع آبریزش یا گرفتگی بینی کمک کند.

مصرف داروهای سرکوب کننده سرفه (ضد سرفه) مانند دکسترومتورفان می تواند به آرام کردن سرفه آزار دهنده کمک کند.

استفاده از خلط آورهایی مانند گایفنزین پاکسازی مخاط از ریه ها را آسان تر می کند.

و یا در صورت نیاز از دارو های چرک خشک کن همچون آموکسی سیلین با دوز ها پایین استفاده کنند.

دوره درمانی آنفولانزا بسته به قوای بدنی بیمار بین 7 روز تا 21 روز است .