درمان شکستگی بینی

شکستگی بینی یکی از مشکلاتی است که افراد زیادی در طول زندگی خود با آن روبرو می شوند. شکستگی بینی می تواند با علل مختلفی ایجاد شود. گاهی در اثر یک تصادف بوجود می آید گاهی بر اثر تمرین در باشگاه های رزمی و گاهی بر اثر برخورد یک جسم سخت اتفاق می افتد. امروز قصد داریم نگاهی به این عارضه بیندازیم.

تشخیص شکستگی بینی

اگر بینی شما شکسته باشد پزشک شما ممکن است به آرامی قسمت خارجی بینی و نواحی اطراف آن را فشار دهد. همچنین ممکن است به داخل مجرای بینی شما نگاه کند تا انسداد راه بینی و علائم بیشتر شکستگی استخوان را بررسی کند.

گاها اگر شدت درد بیش از حد تحمل باشد و نتوانید معاینه را دریافت کنید.ممکن است برای راحت‌تر کردن بینی خود در طول معاینه، داروهای بی‌حس‌کننده به شما زده شود.

عکس برداری رادیولوژی و سایر تصویربرداری معمولاً غیر ضروری هستند. با این حال، اگر شدت جراحات شما معاینه فیزیکی کامل را غیرممکن کند یا اگر پزشک مشکوک باشد که شما ممکن است صدمات دیگری داشته باشید، ممکن است اسکن توموگرافی کامپیوتری (یا همان سی تی اسکن) برای شما نوشته شود.

رفتار و درمان شکستگی بینی

اگر شکستگی بینی جزئی دارید که باعث کج شدن یا بدشکل شدن بینی شما نشده است، ممکن است نیازی به درمان پزشکی حرفه ای نداشته باشید. ممکن است فقط با استفاده از یخ روی ناحیه شکسته و مصرف داروهای مسکن بدون نسخه، خوب شوید.

جا انداختن بینی

اگر شکستگی استخوان ها و غضروف های بینی شما را جابجا کرده باشد، پزشک شما می تواند به صورت دستی آنها را مجددا جا بندازد . این کار باید ظرف 14 روز از زمان وقوع شکستگی انجام شود، ترجیحاً زودتر.

در طی این روش، دارو بی حسی بینی شما را بی حس می کند. در برخی موارد، پزشک ها می توانند بینی را با انگشتان خود به عقب برگردانند. گاهی اوقات، آنها ممکن است نیاز به استفاده از ابزارهای ویژه برای کمک به تراز کردن استخوان های شکسته و غضروف داشته باشند.

پس از این کار بینی شا با یک آتل پوشیده می شود تا بتواند در جای صحیح خود بماند. گاهی اوقات آتل داخلی نیز برای مدت کوتاهی لازم است. این آتل حداقل باید یک هفته روی بینی شما بماند تا بینی به خوبی جوش بخورد. پانسمان ممکن است تا دو هفته باقی بماند.

همچنین ممکن است برای جلوگیری از عفونت ناشی از باکتری هایی که در بینی شما زندگی می کنند، آنتی بیوتیک تجویز شود.

بیشتر بدانید: گوش درد نشانه چیست؟

عمل جراحی شکستگی بینی

وقفه های شدید بین شکستگی بینی و درمان آن، تعداد بارهای شکستگی فراوان یا شکستگی بینی که بیش از 14 روز درمان نشده اند ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. جراحی می تواند استخوان ها را مجدداً تراز کرده و در صورت لزوم شکل بینی شما را تغییر دهد.

اگر شکستگی به تیغه بینی شما آسیب رسانده باشد – قسمت میانی بینی که سوراخ بینی شما را تقسیم می کند – ممکن است احساس کنید تنفس شما مسدود شده یا ممکن است احساس کنید که بینی شما دچار گرفتگی شده است.  در این موارد بسته به نظر پزشک ممکن است جراحی ترمیمی توصیه شود.

مراقبت های پس از شکستگی بینی

اگر فکر می کنید ممکن است بینی خود را شکسته باشید، این اقدامات را برای کاهش درد و تورم انجام دهید:

1-  هنگامی که برای اولین بار شکستگی رخ می دهد، از طریق دهان نفس بکشید و به جلو خم شوید تا میزان خونی که به گلو شما تخلیه می شود کاهش یابد.

2- از یخ استفاده کنید: بلافاصله پس از آسیب از کمپرس یخ یا کمپرس سرد استفاده کنید و سپس حداقل چهار بار در روز برای 24 تا 48 ساعت اول برای کاهش تورم. یخ یا کمپرس سرد را هر بار 10 تا 15 دقیقه روی پوست نگه دارید. برای جلوگیری از سرمازدگی، یخ را در یک پارچه بپیچید. سعی کنید فشار زیادی وارد نکنید، که می تواند باعث درد اضافی یا آسیب به بینی شما شود.

3- در صورت لزوم از مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول، سایرین)، ایبوپروفن (ادویل، موترین آی بی، سایرین) یا ناپروکسن سدیم استفاده کنید.

4-  سر خود را – به خصوص هنگام خواب – بالا بگیرید تا تورم و ضربانش بدتر نشود.

5-  در دو هفته اول پس از درمان، هیچ ورزشی انجام ندهید. حداقل تا شش هفته پس از آسیب از ورزش های رزمی و بدنسازی خودداری کنید.

یک نوبت از پزشک گوش و حلق و بینی بگیرید

اگر آسیب شما شدید باشد، زمان زیادی برای در نوبت بیمارستان ایستادن نخواهید داشت زیرا باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

اگر آسیب وارده به بینی شما شدت کمتری داشته باشد – تنها با تورم و درد متوسط ​​همراه است – مقداری صبر کنید. این به زمان کاهش تورم اجازه می دهد و ارزیابی میزان شکستگی بینی را آسان تر می کند.

اگر علائم زیر را در حود دیدید بهتر است بجای خوددرمانی در منزل به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

• درد یا تورمی که به تدریج بهبود نمی یابد.
  • بعد از کاهش تورم بینی شما بدشکل یا کج به نظر می رسد.
  • حتی پس از فروکش کردن تورم، نمی توانید به خوبی از طریق بینی نفس بکشید.
  • خونریزی های مکرر بینی را تجربه می کنید.
  • تب دارید.

بیشتر بدانید: بهترین جراح بینی ترمیمی در تهران