گوش درد نشانه چیست؟

گوش درد نشانه چیست؟

گوش درد یکی از شایع ترین مشکلاتی است که ما یا فرزندانمان به پزشک مراجعه می کنیم یا برای درد گوش خود به دنبال کمک هستیم. گوش درد می تواند نشانه ای از عفونت گوش یا نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. به ندرت، گوش درد  نشانه یک بیماری جدی است. درمان  گوش درد نیاز به تشخیص درست و بستگی به علت دارد.

چه کسانی تحت تاثیر گوش درد قرار می گیرند؟

تقریباً هر کسی می تواند گوش درد داشته باشد. با این حال، کودکان خردسال بیشتر از  بزرگسالان در معرض گوش درد هستند. یک مطالعه نشان می دهد که تا سه سالگی کودکان، 80 درصد کودکان دچار عفونت گوش میانی (اوتیت میانی حاد) می شوند.

علائم و علل گوش درد

بسیاری از علل ممکن است ساعت درد گوش های شما شود. پزشکان  گوش درد را در دو دسته قرار می دهند: گوش درد های اولیه و ثانویه.

علت گوش درد اولیه از گوش شما می آید. به عنوان مثال، عفونت گوش باعث درد اولیه گوش می شود. کودکان بیشتر از بزرگسالان گوش درد اولیه دارند. گوش درد اولیه معمولاً با گذشت زمان بدتر می شود.

گوش درد ثانویه زمانی اتفاق می‌افتد که گوش‌های شما به علت یک بیماری دیگری که به گوش های شما ربطی ندارد درد می گیرند. برای مثال، فردی که دندان عقل نهفته دارد ممکن است گوش درد داشته باشد.   به این دلیل اتفاق می‌افتد که گوش‌ها و قسمت‌های اطراف دندان عقل بدن شما اعصاب یکسانی با مغز شما دارند.

گوش درد نشانه چیست؟علل اصلی شایع گوش درد عبارتند از:

باروتروما (ناشی از تغییر فشار شدید در گوش): هنگام پرواز در هواپیما یا غواصی، گوش های شما شروع به درد می کنند یا احساس پری می کنند که پاروتروما نام دارد. باروتروما می تواند باعث پارگی پرده گوش شود.

ورود جسم خارجی در گوش شما: گوش شما درد می کند و نمی توانید بشنوید. کودکان کوچکی که کنجکاوی خود را انجام می دهند اغلب در نهایت اشیاء کوچکی مانند غذا، سنگریزه یا مهره ها را در گوش خود قرار می دهند.

اختلال عملکرد شیپور استاش: در این اختلال گوش های شما درد می کند یا احساس پری می کنید. ممکن است وزوز گوش  داشته باشید یا صداهایی را بشنوید.

عفونت گوش میانی: عفونت گوش میانی اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که کودکان دچار عفونت‌های تنفسی فوقانی می‌شوند که باعث احتقان و تورم شیپور استاش می‌شود. اگر کودک بسیار کوچکی گوش های خود را می کشد، ممکن است نشانه عفونت گوش او باشد.

عفونت گوش داخلی: علائم عفونت گوش داخلی شامل سرگیجه، کاهش شنوایی، حالت تهوع و استفراغ و حرکت غیرارادی سریع چشم است.

علل ثانویه شایع گوش درد عبارتند از:

گلودرد یا التهاب لوزه
مشکلات دندانی: حفره یا دندان آبسه دارید.
بیماری ریفلاکس معده (GERD).

گوش درد نشانه چیست؟عفونت های گوش

چگونه می توانم بفهمم که عفونت گوش دارم یا درد گوش معمولی؟ مردم اغلب تصور می کنند که گوش درد به این معنی است که آنها عفونت گوش دارند.

درد گوش معمولی حالتی است که در گوش خود حس فشار دارید. برخی از گوش دردها به طور ناگهانی شروع می شوند اما ممکن است با گذشت زمان بدتر شوند.

عفونت گوش معمولاً پس از ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی رخ می دهد. علائم شامل تب و احساس ضعف یا ناخوشی است. عفونت گوش در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

تشخیص و آزمایشات

وقتی نزد پپزشک مراجعه می کنید پزشک شما در مورد علائم شما سوال خواهد کرد. گوش های شما را معاینه خواهند کرد.

اگر گوش‌های فرزندتان سالم به نظر می‌رسد، پزشک ممکن است به دنبال بیماری های زمینه‌ای باشد که ممکن است باعث درد گوش شود. در صورت نیاز پزشک از سی تی اسکن آزمایش خون و یا تصویر برداری های دیگر انجام می دهد تا علت را پیدا کند.

پزشکان چگونه گوش درد را درمان می کنند؟

تمرکز پزشکان بر روی یافتن و درمان علت اصلی درد در گوش است. به عنوان مثال، اگر کودک شما عفونت گوش دارد، ممکن است پزشک داروهای مسکن را برای کاهش درد گوش توصیه کند. آنها همچنین ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کنند. به همین ترتیب، اگر گلودرد باعث درد گوش شما شودپزشک اولویت را بر درمان عفونت و بیماری گلو می گذارد تا به طبعات گوش هم در کنار آن بهبود یابد.

برای گوش درد چکار کنم؟

می توانید برخی از درمان ها را در خانگی امتحان کنید تا درد گوش خود را کاهش دهید. داروهای مسکن بدون نسخه ممکن است کمک کنند. برخی از افراد با قرار دادن کمپرس گرم یا سرد روی درد گوش خود آنرا بهبود می دهند. به خاطر داشته باشید که درد گوش ممکن است نشانه عفونت یا مشکل دیگری باشد. اگر درد گوش بیش از دو یا سه روز ادامه داشت یا بدتر شد، با پزشک خود صحبت کنید.

جلوگیری

آیا می توان از گوش درد پیشگیری کرد؟
گوش درد به دلایل زیادی رخ می دهد. خوشبختانه، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به درد گوش انجام دهید:

هنگام پرواز در هواپیما از گوش‌های خود محافظت کنید تا دچار گرفتگی گوش نشوید.

گوش های خود را با احتیاط تمیز کنید. از یک گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش خارجی خود استفاده کنید و از فرو کردن گوش پاک کن  در کانال گوش خودداری کنید.

عفونت‌های دستگاه تنفسی می‌توانند گوش‌های شما را آسیب ببینند و ممکن است باعث عفونت‌های دردناک گوش شوند. خطر ابتلا به عفونت را با شستن دست ها کاهش دهید، به خصوص اگر عادت به لمس بینی، چشم ها و دهان خود دارید. همچنین باید از افرادی که بیمار هستند دوری کنید.

اگر کودکم درد گوش داشته باشد چه کنم؟

دلایل مختلفی وجود دارد که کودک شما ممکن است درد گوش داشته باشد. برخی از درد گوش ها خود به خود برطرف می شوند. اگر درد در گوش های فرزندتان بیش از دو روز طول کشید یا متوجه علائم دیگری مانند تب، لرز یا احتقان شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بدانید: آنفولانزا چیست؟