آندوسکوپی بینی چیست؟

آندوسکوپی بینی

در آندوسکوپی بینی، پزشک یک آندوسکوپ (لوله ای نازک و انعطاف پذیر با نور و دوربین) را وارد بینی شما می کند. این به آنها دید واضح و شفافی از سینوس ها و مجرای بینی شما می دهد. آندوسکوپی بینی به تشخیص و درمان طیف وسیعی از بیماری ها کمک می کند. همچنین ممکن است هنگام نمونه برداری از ضایعات یا توده ها لازم باشد.

آندوسکوپی بینی چیست؟

آندوسکوپی مجرای بینی روشی است که برای بررسی داخل حفره بینی و منافذ عبور سینوس شما استفاده می شود. پزشک شما یک آندوسکوپ (لوله‌ای بلند با دوربین و نور) را به بینی شما وارد می‌کند تا ناحیه بینی و سینوس شما را بررسی کند. این دوربین تصاویر ویدئویی می گیرد و آنها را روی صفحه نمایش می دهد.

آیا رینوسکوپی همان آندوسکوپی بینی است؟

بله. اصطلاحات “رینوسکوپی” و “آندوسکوپی بینی” قابل استفاده بجای یکدیگر نیزهستند.

چه کسی آندوسکوپی بینی را انجام می دهد؟

یک پزشک گوش، حلق و بینی اغلب آندوسکوپی مجرای بینی را در مطب یا کلینیک برای تشخیص یا درمان مشکلات بینی یا سینوس انجام می دهد.

آندوسکوپی بینی چیست؟چه زمانی آندوسکوپی بینی لازم است؟

پزشک شما ممکن است آندوسکوپی مجرای بینی را در موارد زیر توصیه کند:

گرفتگی بینی
رینوسینوزیت (التهاب یا عفونت بینی و سینوس)
درد صورت بالای چشم ها و اطراف سینوس ها
خونریزی مزمن بینی
پولیپ بینی
تومورهای بینی
آنوسمی (از دست دادن حس بویایی).
نشت مایع مغزی نخاعی (یک وضعیت نادر که در آن مایع شفافی که مغز شما را احاطه کرده از طریق سوراخ یا پارگی در بافت های همبند خارج می شود).

آندوسکوپی بینی نیز برای برخی از مراحل درمان استفاده می‌شود، از جمله:

گرفتن کشت سینوس یا نمونه بافت (بیوپسی)
خارج کردن جسم خارجی از بینی کودک
درمان عفونت سینوسی، پولیپ بینی و تومورهای بینی

چگونه برای آندوسکوپی بینی آماده شوم؟

به طور کلی، هیچ آمادگی خاصی برای عمل آندوسکوپی مجرای بینی شما لازم نیست. پزشک شما می‌تواند به شما بگوید که آیا لازم است قبل از این عمل کار خاصی انجام دهید. افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند باید به پزشک خود اطلاع دهند و ممکن است نیاز به قطع موقت این داروها داشته باشند، اما این مورد به ندرت اتفاق می افتد.

در حین آندوسکوپی مجرای بینی

به طور معمول، شما برای انجام آندوسکوپی بینی خود در وضعیت نشسته خواهید بود. اول، پزشک بینی شما را رفع گرفتگی می کند و تا حدی بی حس می کند تا معاینه راحت تر شود. آنها همچنین ممکن است از یک ضدگرفتگی موضعی برای کاهش تورم استفاده کنند که به آندوسکوپ اجازه می دهد آزادانه حرکت کند.

در مرحله بعد، پزشک شما آندوسکوپ را وارد می کند و مجرای بینی و سینوس شما را به طور کامل بررسی می کند و هرگونه ناهنجاری را بررسی می کند. پس از معاینه یک طرف بینی، پزشک شما این مرحله را در طرف مقابل نیز تکرار خواهد کرد. در صورت لزوم، نمونه بافت را برمی دارند و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه آسیب شناسی می فرستند.

آندوسکوپی بینی چقدر دردناک است؟

آندوسکوپی مجرای بینی نباید درد داشته باشد. با این حال، احتمالاً در طول عمل فشاری را احساس خواهید کرد. اسپری بی حس کننده ممکن است دهان و گلو و همچنین بینی شما را بی حس کند و طعم تلخی نیز دارد.

بی حسی باید در عرض 30 دقیقه برطرف شود. عوارض بعدی آندوسکوپی مجرای بینی ممکن است شامل درد خفیف در بینی و گلو باشد. این علائم معمولاً طی یک یا دو روز خود به خود برطرف می شوند.

آندوسکوپی بینی چقدر طول می کشد؟

در بیشتر موارد، انجام آندوسکوپی مجرای بینی چند دقیقه طول می کشد.

بعد از آندوسکوپی مجرای بینی

به دلیل بی حسی طولانی مدت اسپری بی حس کننده، بهتر است تا یک ساعت پس از آندوسکوپی بینی از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. در صورت نیاز به پیروی از دستورالعمل های مورد نیاز پزشک به شما اطلاع می دهد.

توصیه های پزشک خود را در مورد مراقبت ها و داروها کامل اجرا کنید. در بسیاری از موارد، پزشک شما برای نظارت بر پیشرفت شما، آندوسکوپی مجرای بینی دیگری را در آینده برای شما برنامه ریزی می کند.

آندوسکوپی بینی چیست؟خطرات آندوسکوپی بینی چیست؟

به طور کلی، آندوسکوپی بینی بی خطر است. با این حال، به ندرت، افراد ممکن است عوارضی را تجربه کنند، از جمله:

واکنش نامطلوب به بی حس کننده یا ضد احتقان.
غش کردن
خونریزی بینی
خطرات خاص به عوامل مختلفی از جمله سن شما و سایر شرایط سلامتی موجود بستگی دارد.

آیا آندوسکوپی بینی می تواند باعث عفونت شود؟

به ندرت، افراد ممکن است به دنبال آندوسکوپی بینی دچار عفونت شوند. در صورت بروز تب، لرز، حالت تهوع یا سایر علائم عفونت با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر به دنبال جراحی بینی هستید و از اندوسکوپی سینوس و پاکسازی سینوس ها ترس دارید می توانید نزد ما عردوی این ها را در یک روز و تحت بیهوشیعمومی انجام دهید. اگر همچنان سوالی دارید می توانید از ما زیر همین پست بپرسید.

بیشتر بدانید: جراحی پولیپ بینی