جراحی لوزه

جراحی لوزه برداشتن لوزه ی سوم با جراحی، گفته می شود. جراحی لوزه زمانی یک روش رایج برای درمان عفونت و التهاب لوزه ها  بود. امروزه، جراحی لوزه معمولاً برای اختلالات تنفسی در خواب انجام می‌شود، اما زمانی که التهاب لوزه به طور مکرر رخ می‌دهد یا به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهد، ممکن است یناز به جراحی لوزه باشد.

جراحی لوزه سوم همچنین ممکن است برای درمان تنفس و سایر مشکلات مربوط به بزرگ شدن لوزه ها و درمان بیماری های نادر لوزه ها ضروری باشد. زمان بهبودی برای برداشتن لوزه معمولاً حداقل 10 روز تا دو هفته است.

جراحی لوزه در بزرگسالان

برای جراحی لوزه در بزگسالان به شما بیهوشی عمومی داده خواهد شد، بنابراین در طول جراحی بیهوش و بدون درد خواهید بود. برخی از افراد به داروها یا گازهای مورد استفاده برای این کار واکنش نشان می دهند. به همین دلیل است که پزشک قبل از جراحی از شما سوالات زیادی در مورد سابقه پزشکی شما خواهد پرسید.

جراح شما می تواند به آرامی از یک وسیله پزشکی برای بیرون آوردن لوزه های شما استفاده کند. یا می توانند از ابزار یا تکنیک دیگری استفاده کنند.

برداشتن لوزه چقدر طول می کشد؟

برداشتن لوزه حدود 30 تا 45 دقیقه طول می کشد. این جراحی یک جراحی سرپایی است، به این معنی که شما باید بتوانید در همان روز به خانه بروید. اگرچه زیاد دیده نمی شود ، اما ممکن است جراح شما بخواهد یک شبه در بیمارستان بمانید. به عنوان مثال، این ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که در جراحی شما عارضه ای وجود داشته باشد یا شما یک بیماری زمینه ای دارید که نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

جراحی لوزه + هزینه ها

جراحی لوزه در بزرگسالان خطرناک است؟

برداشتن لوزه برای بزرگسالان بی خطر در نظر گرفته می شود. اما تمام جراحی ها با خطراتی همراه است. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد
کم آبی بدن
عوارض جانبی بیهوشی
مشکلات مربوط به بهبود گلو شما
خونریزی بعد از برداشتن لوزه

حدود 5 نفر از هر 100 بزرگسالی که لوزه های خود را بیرون می آورند، پس از آن دچار خونریزی می شوند. معمولاً یک هفته پس از برداشتن لوزه شما شروع می شود، اگرچه ممکن است تا یک ماه بعد نیز اتفاق بیفتد. شایع ترین علائم عبارتند از:

احساس می کنید که بیش از حد معمول در حال قورت دادن مایعات هستید
خون در بزاق شما دیده می شود.
استفراغ خونی
این موارد خیلی نادر اتفاق می افتد اما اگر اتفاق افتاد سریعا با پزشک تماس بگیرید و به بیمارستان مراجعه کنید.

جراحی لوزه  برای درمان موارد زیر استفاده می شود:

التهاب لوزه های مکرر، مزمن یا شدید
بزرگ شدن لوزه ها
خونریزی لوزه ها
سایر بیماری های نادر لوزه ها
ورم لوزه

لوزه ها اولین خط دفاعی سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری ها و ویروس هایی هستند که وارد دهان شما می شوند. این عملکرد ممکن است لوزه ها را به ویژه در برابر عفونت و التهاب آسیب پذیر کند. با این حال، عملکرد سیستم ایمنی لوزه ها پس از بلوغ کاهش می یابد.
این جراحی همچنین توصیه می شود اگر:

عفونت باکتریایی که باعث التهاب لوزه می شود با درمان آنتی بیوتیکی بهبود نمی یابد.

عفونتی که منجر به تجمع عفونت در پشت لوزه شود (آبسه لوزه) با درمان دارویی یا روش تخلیه بهبود نمی یابد.

عوارض بزرگ شدن لوزه ها

لوزه ها ممکن است پس از عفونت های مکرر یا مداوم بزرگ شوند یا ممکن است به طور طبیعی بزرگ باشند. جراحی لوزه می تواند برای درمان مشکلات زیر ناشی از بزرگ شدن لوزه ها استفاده شود:

دشواری در تنفس
اختلال در تنفس در هنگام خواب

جراحی لوزه همچنین ممکن است برای درمان سایر بیماری ها یا بیماری های نادر لوزه ها مانند:

بافت سرطانی (بدخیم)
خونریزی مکرر از عروق خونی نزدیک سطح لوزه ها
بوی بد دهان شدید (هالیتوزیس) مربوط به مواد زائد در شکاف لوزه ها

خطرات جراحی لوزه

جراحی لوزه ، مانند سایر جراحی ها، خطرات خاصی دارد:

واکنش به داروهای بیهوشی: مصرف دارو برای خواباندن شما در حین جراحی اغلب باعث مشکلات جزئی و کوتاه مدت مانند سردرد، تهوع، استفراغ یا درد عضلانی می شود.

تورم: تورم زبان و سقف دهان  می تواند باعث مشکلات تنفسی شود، به ویژه در چند ساعت اول پس از عمل.

خونریزی حین جراحی: در موارد نادر، خونریزی شدید در حین جراحی رخ می دهد که معمولا پزشک در طول جراحی آنرا برطرف می کند.

خونریزی در حین بهبودی: خونریزی می تواند در طول روند بهبودی اتفاق بیفتد، به خصوص اگر پوسته زخم خیلی زود از جای خود خارج شود.

عفونت. به ندرت، جراحی می تواند منجر به عفونت شود که نیاز به درمان بیشتری دارد.

هزینه عمل لوزه

برای اطلاع از هزینه های عمل لوزه با شماره های ما در سایت تماس حاصل کنید

آمادگی های جراحی لوزه

دستورالعمل هایی از بیمارستان در مورد نحوه آماده سازی خود یا فرزندتان برای عمل جراحی لوزه دریافت خواهید کرد.

اطلاعاتی که احتمالاً از شما خواسته می شود ارائه دهید عبارتند از:

تمام داروها، از جمله داروهای بدون نسخه و مکمل های غذایی، به طور منظم مصرف می شوند.

سابقه شخصی یا خانوادگی واکنش های بد به داروهای بیهوشی

سابقه شخصی یا خانوادگی اختلالات خونریزی

آلرژی شناخته شده یا سایر واکنش های منفی به داروها، مانند آنتی بیوتیک ها

دستورالعمل های آماده سازی شامل موارد زیر است:

ممکن است پزشک از شما بخواهد چند روز قبل از جراحی مصرف برخی داروها را قطع کنید یا دوز داروها را تغییر دهید.

بعد از نیمه شب قبل از جراحی برنامه ریزی شده چیزی نخورید. جراح شما باید قبل از مراجعه به بیمارستان دستورالعمل هایی در مورد خوردن غذا و نوشیدن مایعات به شما ارائه دهد.

برای 10 روز تا دو هفته یا بیشتر نیاز به مرخصی دارید. بزرگسالان ممکن است به زمان بیشتری نسبت به کودکان نیاز داشته باشند.

سوالاتی که باید از پزشک یا کارکنان بیمارستان برای خود یا از طرف فرزندتان بپرسید عبارتند از:

محدودیت های غذایی من قبل از عمل چیست؟

در روزهای قبل از جراحی چه داروهایی را می توانم مصرف کنم؟ چه زمانی می توانم آخرین دوز را مصرف کنم؟

زمان بهبودی چقدر است؟

در طول دوران نقاهت چه محدودیت هایی برای فعالیت ها یا رژیم غذایی باید داشته باشم؟

برداشتن لوزه معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود. این بدان معناست که شما می توانید در روز جراحی به خانه بروید. در صورت بروز عوارض، اگر جراحی بر روی یک کودک خردسال انجام شود یا اگر شما یک وضعیت پزشکی پیچیده دارید، اقامت یک شبه امکان پذیر است.

روز جراحی لوزه

قبل از عمل
یک پرستار ممکن است از چک لیست سوالات قبل از جراحی استفاده کند، مانند اینکه از شما بخواهد نام و دلیل جراحی خود را بگویید.

در طول عمل
از آنجایی که برداشتن لوزه تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، شما یا فرزندتان از این عمل آگاه نخواهید شد یا در حین جراحی درد را تجربه نمی کنید.

جراح ممکن است با استفاده از یک تیغه یا یک ابزار جراحی تخصصی که از گرما یا امواج صوتی با انرژی بالا برای برداشتن یا تخریب بافت ها و توقف خونریزی استفاده می کند، لوزه ها را برش دهد.

درست بعد از جراحی لوزه

بلافاصله پس از جراحی، تیم مراقبت های بهداشتی شما علائم حیاتی شما، مانند ضربان قلب و تنفس شما را زیر نظر خواهند داشت. وقتی از خواب بیدار می شوید، ممکن است در معده خود احساس درد کنید.

این بخشی از بیهوشی است که از بین می رود و رایج است. اگر بعد از چند ساعت همه چیز خوب باشد، احتمالاً برای بهبودی به خانه فرستاده خواهید شد. اما اگر خونریزی زیاد، استفراغ بد، مشکل تنفسی یا مشکلات دیگر دارید، احتمالا یک شب در بیمارستان خواهید ماند.

پس از جراحی لوزه علائم زیر را خواهید داشت

درد در گوش، گردن یا فک شما
درد در گلو
بوی بد دهان
تب خفیف برای چند روز
حالت تهوع یا استفراغ
تورم در گلو یا زبان
احساس می کنید چیزی در گلوی شما گیر کرده است.
از دست دادن موقت چشایی
همچنین ممکن است صدای شما برای مدتی بم تر به نظر برسد.
اضطراب یا اختلالات خواب در کودکان

مراحل درد و بهبودی

داروها: داروهای ضد درد را طبق دستور جراح یا کارکنان بیمارستان مصرف کنید.

مایعات: دریافت مایعات فراوان پس از جراحی برای جلوگیری از کم آبی بدن بسیار مهم است. آب خنک انتخاب های خوبی هستند.

غذا: غذاهای نرم که به راحتی خورده می شوند، مانند سوپ، بهترین انتخاب بلافاصله پس از جراحی هستند. در صورت تحمل، می توان غذاهایی مانند بستنی و پودینگ را به رژیم غذایی اضافه کرد. غذاهایی که جویدن و بلع آنها آسان است باید در اسرع وقت به رژیم غذایی اضافه شوند. از مصرف غذاهای اسیدی، تند، سفت یا ترد که ممکن است باعث درد یا خونریزی شود خودداری کنید.

استراحت در رختخواب برای چند روز پس از جراحی مهم است و باید از فعالیت های شدید – مانند دویدن و دوچرخه سواری – تا دو هفته پس از جراحی اجتناب شود. شما یا فرزندتان باید پس از از سرگیری رژیم غذایی عادی، خواب طبیعی در طول شب و بدون نیاز به داروهای مسکن، بتوانید به محل کار یا مدرسه بازگردید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد یا با اورژانس تماس گرفت؟

مراقب عوارض زیر باشید که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند:

خون ریزی. ممکن است لکه های کوچکی از خون تیره را از بینی یا بزاق مشاهده کنید، اما هر خون قرمز روشن نیاز به مراجعه به اورژانس برای ارزیابی و درمان فوری دارد. جراحی برای توقف خونریزی ممکن است لازم باشد.

تب. اگر شما یا فرزندتان تب 38.9 درجه سانتیگراد یا بالاتر دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

کم آبی بدن در صورت مشاهده علائم کم آبی بدن، مانند کاهش ادرار، تشنگی، ضعف، سردرد، سرگیجه یا سبکی سر، با پزشک خود تماس بگیرید. علائم شایع کم آبی در کودکان شامل دفع ادرار کمتر از دو یا سه بار در روز یا گریه بدون اشک است.

مشکلات تنفسی. خروپف یا تنفس پر سر و صدا در طول هفته اول یا گاها تا یک ماه بهبودی رایج است. با این حال، اگر شما یا فرزندتان در تنفس مشکل دارید با پزشک تماس بگیرید.

بیشتر بدانید: سرما خوردگی در نوزادان