حساسیت غیر آلرژیک

حساسیت غیر آلرژیک شامل عطسه یا گرفتگی و چکه بینی است. این می تواند یک مشکل طولانی مدت باشد و دلیل مشخصی هم ندارد. علائم این بیماری مانند تب یونجه است و به آن رینیت غیر آلرژیک نیز گفته می شود. اما حساسیت غیر آلرژیک ناشی از آلرژی نیست.

حساسیت غیر آلرژیک می تواند کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد. اما بعد از 20 سالگی شایع تر است. عواملی که باعث ایجاد علائم می شوند از فردی به فرد دیگر متفاوت است. محرک ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

گرد و غبار، دود و سایر مواد محرک موجود در هوا
تغییر آب و هوا
غذاهای تند
بیماری های طولانی مدت.

پزشک اغلب ابتدا مطمئن می شوند که علائم یک فرد ناشی از آلرژی نیست. پس ممکن است نیاز به آزمایشات پوستی یا خونی داشته باشید تا متوجه شوید که آیا رینیت آلرژیک دارید یا خیر.

علائم حساسیت غیر آلرژیک

علائم حساسیت غیر آلرژیک اغلب در تمام طول سال مدام ظاهر می شوند و از بین می روند. علائم شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

گرفتگی یا آبریزش بینی
عطسه کردن
مخاط در گلو
سرفه
حساسیت غیر آلرژیک اغلب باعث خارش بینی، چشم یا گلو نمی شود. این علامت با آلرژی هایی مانند تب یونجه مرتبط است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما:

علائم جدی دارید.
از داروهای خانگی یا داروهایی که بدون نسخه از فروشگاه خریداری کرده اید، تسکین پیدا نکرده اید.
عوارض جانبی بدی از داروها داشته باشد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

علت دقیق حساسیت غیر آلرژیک هنوز معلوم نیست.

اما متخصصان می دانند که رینیت غیر آلرژیک زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی در بینی منبسط شوند. این رگ های خونی بافتی را که داخل بینی را می پوشاند پر می کند. خیلی چیزها می تواند باعث این شود. به عنوان مثال، پایانه های عصبی در بینی ممکن است به راحتی به محرک ها واکنش نشان دهند.

اما هر علتی همان نتیجه را به همراه دارد: تورم داخل بینی، احتقان یا مخاط زیاددی بینی.

محرک های حساسیت غیر آلرژیک می تواند شامل موارد زیر باشد:

عوامل تحریک کننده در هوا: اینها شامل گرد و غبار، دود و دود سیگار است. بوهای تند مانند عطرها نیز می توانند باعث شروع علائم شوند. دودهای شیمیایی، از جمله بخارهایی که برخی از کارگران ممکن است در محل کار خود در معرض آن قرار گیرند، نیز همینطور است.

آب و هوا: تغییر در دما یا رطوبت می تواند باعث تورم در پوشش بینی شود. و می تواند باعث آبریزش یا گرفتگی بینی شود.

عفونت ها: بیماری های ناشی از ویروس اغلب باعث حساسیت غیر آلرژیک می شوند. نمونه این بیماری ها شامل سرماخوردگی یا آنفولانزا است.

غذاها و نوشیدنی ها: حساسیت غیر آلرژیک ممکن است هنگام غذا خوردن ایجاد شود. غذاهای تند محرک اصلی هستند. نوشیدن الکل همچنین می تواند باعث تورم بافتی شود که داخل بینی را پوشانده است. و می تواند منجر به گرفتگی بینی شود.

برخی داروها اینها عبارتند از آسپرین و ایبوپروفن داروهای فشار خون بالا مانند مسدود کننده های بتا نیز می توانند علائم ایجاد کنند.

بیشتر بدانید: بهترین جراح بینی نیمه فانتزی

داروهایی که دارای اثر آرام بخش هستند، می توانند باعث حساسیت غیر آلرژیک نیز شوند. داروهای افسردگی هم همینطور. قرص‌های ضدبارداری و داروهایی که اختلال نعوظ را درمان می‌کنند نیز می‌توانند علائم را تحریک کنند. و استفاده بیش از حد از اسپری یا قطره های ضد گرفتگی بینی می تواند باعث ایجاد نوعی رینیت غیر آلرژیک به نام رینیت دارویی شود.

تغییرات هورمونی: اینها می تواند به دلیل بارداری، قاعدگی یا استفاده از کنترل بارداری باشد. مشکلات هورمونی که ممکن است باعث حساسیت غیر آلرژیک شود شامل شرایطی است که زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. که به آن کم کاری تیروئید می گویند.

مسائل مرتبط با خواب: خوابیدن به پشت هنگام خواب می تواند باعث حساسیت غیر آلرژیک شود. رفلاکس اسیدی که یک شبه اتفاق می افتد نیز می تواند محرک باشد.

عوامل خطرساز

مواردی که می توانند احتمال ابتلا به حساسیت غیر آلرژیک را افزایش دهند عبارتند از:

تنفس در برخی از انواع هوای ناپاک: دود، دود اگزوز و دود تنباکو چند مورد از مواردی هستند که می توانند خطر حساسیت غیر آلرژیک را افزایش دهند.

سن بالای 20 سال: اکثر افرادی که به حساسیت غیر آلرژیک مبتلا می شوند 20 سال یا بیشتر دارند. این تفاوت سن آنها را از آلرژی، که اغلب افراد در سن کمتر از 20 سال دارند، متفاوت می کند.

استفاده طولانی مدت از اسپری یا قطره بینی: بیش از چند روز از قطره های ضداحتقان استفاده نکنید. گرفتگی بینی یا علائم دیگر ممکن است با از بین رفتن داروی ضد احتقان بدتر شود. به این حالت احتقان برگشتی می گویند.

باردار شدن یا پریود شدن: احتقان بینی اغلب در این مواقع به دلیل تغییرات هورمونی بدتر می شود.

قرار گرفتن در معرض دود در محل کار. در برخی از خطوط کار، دود ناشی از منابع می تواند باعث شروع حساسیت غیر آلرژیک شود. برخی از محرک های رایج شامل مصالح ساختمانی و مواد شیمیایی است. دود حاصل از کمپوست نیز می تواند یک محرک باشد.

بیماری ها: برخی از بیماری ها در درازمدت می توانند باعث حساسیت غیر آلرژیک یا بدتر شدن آن شوند. برخی از این بیماری ها شامل دیابت و کم کاری تیروئید است.

عوارض حساسیت غیر آلرژیک

حساسیت غیر آلرژیک ممکن است با موارد زیر مرتبط باشد:

پولیپ بینی: پولیپ ها توده های نرمی هستند که روی بافتی که داخل بینی را می پوشاند تشکیل می شوند. پولیپ‌ها همچنین می‌توانند روی پوشش فضاهای داخل بینی و سر به نام سینوس‌ها ایجاد شوند.

حساسیت غیر آلرژیکپولیپ ها در اثر تورم ایجاد می شوند که به آن التهاب نیز می گویند. اونا سرطانی نیستن پولیپ های کوچک ممکن است مشکلی ایجاد نکنند. اما بزرگترها می توانند جریان هوا را از طریق بینی مسدود کنند. که نفس کشیدن را سخت می کند.

سینوزیت: سینوزیت تورم سینوس ها است. گرفتگی طولانی مدت در بینی به دلیل حساسیت غیر آلرژیک می تواند خطر سینوزیت را افزایش دهد.

مشکل در زندگی روزمره: حساسیت غیر آلرژیک ممکن است بر کار یا مدرسه شما تأثیر بگذارد.

جلوگیری

اگر حساسیت غیر آلرژیک دارید، اقداماتی را برای کاهش علائم و جلوگیری از تشدید آن انجام دهید:

محرک های خود را پیدا کنید دریابید که چه عواملی باعث ایجاد علائم یا بدتر شدن آنها می شوند. به این ترتیب می توانید از آنها دور بمانید.پزشک می تواند برای اینکار از تست آلرژی استفاده کند.

از اسپری ها یا قطره های ضد احتقان بینی برای مدت طولانی استفاده نکنید. استفاده از این داروها برای بیش از چند روز در یک زمان می تواند علائم شما را بدتر کند.

درمان موثری دریافت کنید. اگر دارویی را امتحان کرده اید که به اندازه کافی کمک نمی کند، با پزشک خود صحبت کنید. برای پیشگیری یا کاهش علائم ممکن است نیاز به تغییر در برنامه درمانی شما باشد.

اگر همچنان سوالی دارید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

بیشتر بدانید: تنگی نفس چیست؟