سرما خوردگی در نوزادان

قبل از بررسی سرما خوردگی در نوزادان باید بدانیم که سرماخوردگی یک عفونت ویروسی در بینی و گلوی کودک شما است. احتقان بینی و آبریزش بینی از علائم اصلی سرماخوردگی هستند.

سرما خوردگی در نوزادان بیشتر اتفاق می افتد و تقریبا رایجتر است، تیکی از دلایل این است که آنها اغلب در اطراف کودکان بزرگتر هستند. همچنین، بدن آنها هنوز در برابر بسیاری از عفونت های رایج ایمنی لازم را ایجاد نکرده اند.

سرما خوردگی در نوزادان در سال اول زندگیشان بیشتر اتفاق می افتد، اکثر نوزادان شش تا هشت سرماخوردگی دارند. اگر در مراکز نگهداری از کودکان باشند، ممکن است حتی بیشتر از این دچار سرما خوردگی در نوزادان شوند.

درمان سرماخوردگی در نوزادان شامل تسکین علائم آن‌ها، مانند تامین مایعات، مرطوب نگه داشتن هوا و کمک به باز نگه داشتن مجرای بینی است. نوزادان در نوزادان زیر یک سال باید با دیدن اولین علائم سرماخوردگی به پزشک مراجعه کنند تا مطمئن شوند که احتمال کروپ، ذات الریه یا سایر بیماری های جدی تر وجود ندارد.

علائم سرما خوردگی در نوزادان

اولین علائم سرما خوردگی در نوزادان اغلب عبارتند از:

گرفتگی یا آبریزش بینی
ترشحات بینی که ممکن است در ابتدا شفاف باشد اما ممکن است غلیظ شده و زرد یا سبز شود.

سایر علائم و نشانه های سرما خوردگی در نوزادان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تب
عطسه کردن
سرفه کردن
کاهش اشتها
تحریک پذیری
مشکل در خوابیدن

سرما خوردگی در نوزادان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

سیستم ایمنی کودک شما برای بالغ شدن به زمان نیاز دارد. اگر کودک شما سرماخوردگی بدون عارضه داشته باشد، باید طی 10 تا 14 روز برطرف شود. اکثر سرماخوردگی ها فقط یک بیماری موقتی هستند. اما مهم است که علائم و نشانه های کودک خود را جدی بگیرید. اگر علائم بهبود نیافت یا بدتر شدند، وقت آن است که با پزشک صحبت کنید.

اگر کودک شما کمتر از 3 ماه سن دارد، در اوایل بیماری با پزشک تماس بگیرید. در نوزادان، بسیار مهم است که مطمئن شوید بیماری جدی تری وجود ندارد، به خصوص اگر کودک شما تب داشته باشد.

اگر کودک شما 3 ماهه یا بزرگتر است، در موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:

مثل همیشه پوشک خیس نیست.
دمای بدن کودک (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر باشد.
به نظر می رسد گوش درد دارد یا به طور غیرعادی تحریک پذیر است.
چشم های قرمز دارد یا ترشحات زرد یا سبز رنگ چشم دارد.
مشکل تنفس یا خس خس سینه دارد.
سرفه مداوم دارد.
ترشحات غلیظ و سبز رنگ بینی برای چند روز دارد.

اگر  علائم دیگری مانند گریه غیرمعمول یا بیدار نشدن برای غذا خوردن دارد که شما را نگران می کند نیز به پزشک مراجعه کنید.

اگر کودک شما:

از شیر خوردن یا پذیرش مایعات خودداری می کند.
آنقدر سرفه می کند که باعث استفراغ یا تغییر رنگ پوست شود.
مخاط خونی را سرفه می کند.
تنفس مشکل دارد یا اطراف لب نوزاد مایل به آبی است.
به طور غیرمعمول کم انرژی یا خواب آلودگی دارد در سریعترین زمان او را به پزشک نوازادان برسانید.

علل سرما خوردگی در نوزادان

سرماخوردگی یک عفونت بینی و گلو (عفونت دستگاه تنفسی فوقانی) است که می تواند توسط یکی از بیش از 200 ویروس ایجاد شود.  در بین این ویروس ها راینوویروس ها شایع ترین هستند.

ویروس سرماخوردگی از طریق دهان، چشم یا بینی کودک شما وارد بدن او می شود.

هنگامی که توسط یک ویروس آلوده می شود، کودک شما به طور کلی در برابر آن ویروس ایمن می شود. اما از آنجایی که بسیاری از ویروس‌ها باعث سرماخوردگی می‌شوند، ممکن است کودک شما چندین بار در سال و در طول زندگی‌اش چندین سرماخوردگی داشته باشد. همچنین بدن برای برخی از ویروس ها ایمنی پایدار ایجاد نمی کنند.

روش های انتقال سرما خوردگی در نوزادان

هوا: وقتی فردی که بیمار است سرفه، عطسه یا صحبت می کند، ممکن است مستقیماً ویروس را به کودک شما منتقل کند.

تماس مستقیم: فرد مبتلا به سرماخوردگی که دست کودک شما را لمس می کند، می تواند ویروس سرماخوردگی را به کودک شما منتقل کند، که ممکن است پس از لمس چشم، بینی یا دهان او آلوده شود.

سطوح آلوده: برخی از ویروس ها به مدت دو ساعت یا بیشتر روی سطوح زندگی می کنند. کودک شما ممکن است با دست زدن به یک سطح آلوده مانند یک اسباب بازی به ویروس مبتلا شود.

عوامل بیماری زا

چند عامل، در سرما خوردگی در نوزادان شانس ابتلای نوازادان را به سرماخوردگی زیاد می کند.

سیستم ایمنی: نوزادان از ابتدا در معرض خطر سرماخوردگی هستند زیرا هنوز در معرض بیشتر ویروس‌هایی که باعث ایجاد سرما خوردگی در نوزادان می‌شوند، قرار نگرفته‌اند یا بدن آنها مقاومتی نسبت به آنها ایجاد نکرده‌اند.

قرار گرفتن در معرض کودکان دیگر: گذراندن وقت با سایر کودکان، که همیشه دست های خود را نمی شویند یا سرفه و عطسه خود را نمی پوشانند، می تواند خطر سرماخوردگی کودک شما را افزایش دهد. قرار گرفتن در معرض افراد مبتلا به سرماخوردگی می تواند خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش دهد.

زمان : سرماخوردگی از پاییز تا اواخر بهار شایع‌تر است، اما کودک شما در هر زمانی ممکن است دچار سرماخوردگی شود.

عوارض سرما خوردگی در نوزادان

این عوارض می تواند همراه با سرماخوردگی رخ دهد:

عفونت حاد گوش (اوتیت میانی): این شایع ترین عارضه سرماخوردگی است. عفونت گوش زمانی رخ می دهد که باکتری ها یا ویروس ها به فضای پشت پرده گوش وارد می شوند.

خس خس سینه: سرماخوردگی می تواند باعث خس خس سینه شود، حتی اگر کودک شما آسم نداشته باشد. اگر کودک شما آسم دارد، سرماخوردگی می تواند آن را بدتر کند.

سینوزیت حاد: سرماخوردگی معمولی که برطرف نمی شود ممکن است منجر به عفونت در داخل سینوس ها (سینوزیت) شود.

سایر عفونت ها: سرماخوردگی معمولی می تواند منجر به عفونت های دیگری از جمله ذات الریه، برونشیت و کروپ شود. چنین عفونت هایی باید توسط پزشک درمان شوند.

جلوگیری

هیچ واکسنی برای سرماخوردگی وجود ندارد بهترین دفاع در برابر سرماخوردگی، اقدامات احتیاطی عقل سلیم و شستن مکرر دست ها است.

کودک خود را از هر کسی که بیمار است دور نگه دارید. اگر نوزاد تازه متولد شده ای دارید، اجازه ملاقات از کسی که بیمار است را ندهید. در صورت امکان از حمل و نقل عمومی و اجتماعات عمومی با نوزاد خود اجتناب کنید.

قبل از شیر دادن یا دست زدن به نوزاد دست های خود را بشویید. دست های خود را به طور کامل و اغلب با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از یک ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنید که حداقل 60 درصد الکل داشته باشد.

اهمیت شستن دست ها را به فرزندان بزرگتر خود بیاموزید. از لمس چشم ها، بینی یا دهان خود با دست های شسته نشده خودداری کنید.

اسباب‌بازی‌ها و پستانک‌های کودکتان را مرتب تمیز کنید. سطوحی که اغلب لمس می شوند را تمیز کنید. این امر به ویژه در صورتی مهم است که یکی از اعضای خانواده یا همبازی کودک شما سرماخورده باشد.
به همه افراد خانواده آموزش دهید که در یک دستمال کاغذی سرفه یا عطسه کنند. دستمال های استفاده شده را فورا دور بیندازید و سپس دست های خود را کاملا بشویید. اگر نمی توانید همزمان به دستمال کاغذی برسید، در آرنج خود سرفه یا عطسه کنید. سپس دستان خود را بشویید.

سیاست های مرکز مراقبت از کودک خود را مرور کنید. به دنبال یک محیط مراقبت از کودک با شیوه های بهداشتی خوب و سیاست های روشن در مورد نگهداری کودکان بیمار در خانه باشید.
اقدامات پیشگیرانه ساده می تواند به جلوگیری از سرماخوردگی کمک کند.

بیشتر بدانید: حساسیت به الکل