سینوزیت حاد چیست؟

سینوزیت حاد چیست؟

احتمالا بارهای نام سینوزیت را شنیده اید. سینوزیت یکی از بیماری های است که سالانه تعداد زیادی از افراد را در ایران درگیر می کند . امروز قصد داریم به بررسی این بیماری بپردازیم. سینوزیت حاد باعث می شود که فضاهای داخل بینی که به سینوس ها معروف هستند، ملتهب و متورم شوند. سینوزیت حاد تخلیه سینوس ها را سخت می کند.

سینوزیت حاد می تواند تنفس از طریق بینی را سخت کند. ممکن است ناحیه اطراف چشم و صورت متورم شود. ممکن است درد  صورت یا سردرد وجود داشته باشد.

سرماخوردگی معمولی ترین علت این بیماری است. بیشتر اوقات، این بیماری ظرف یک هفته تا 10 روز از بین می‌رود، مگر اینکه عفونت ناشی از باکتری وجود داشته باشد. درمان های خانگی ممکن است تمام چیزی باشد که برای درمان  لازم باشد. سینوزیتی که بیش از 12 هفته حتی با درمان دارویی طول بکشد، سینوزیت مزمن نامیده می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اکثر افراد مبتلا به این بیماری نیازی به مراجعه به پزشک ندارند.

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

سینوزیتی که بیش از یک هفته طول می کشد.

علائم پس از بهبود ظاهری بدتر می شوند.

تبی که طول می کشد.

سابقه سینوزیت مکرر یا مزمن.

اگر علائمی دارید که ممکن است به معنای عفونت جدی باشد، فوراً به پزشک مراجعه کنید مانند:

درد، تورم یا قرمزی اطراف چشم
تب شدید
گیجی
دوبینی یا سایر تغییرات بینایی
گرفتگی گردن

سینوزیت حاد چیست؟علائم سینوزیت حاد

علائم این بیماری اغلب عبارتند از:

مخاط زیاد، زرد یا سبز از بینی، آبریزش بینی، یا چرک کردن گلو
گرفتگی بینی
درد، حساسیت، تورم و فشار در اطراف چشم‌ها، گونه‌ها، بینی یا پیشانی که هنگام خم شدن بدتر می‌شود.

سایر علائم و نشانه ها عبارتند از:

فشار گوش
درد در دندان
تغییر حس بویایی
سرفه
بوی بد دهان
خستگی
تب

عوامل خطر ساز در سینوزیت حاد

موارد زیر می تواند خطر ابتلا به سینوزیت را افزایش دهد:

تب یونجه یا آلرژی دیگری که بر سینوس ها تأثیر می گذارد.

سرماخوردگی که سینوس ها را درگیر می کند.

مشکلی در داخل بینی، مانند انحراف تیغه بینی، پولیپ بینی یا تومور.

بیماری های خاص مانند فیبروز کیستیک یا اختلال سیستم ایمنی مانند HIV/AIDS.

قرار گرفتن در معرض دود، چه از سیگار کشیدن و چه در اطراف افراد سیگاری، که به عنوان دود دست دوم شناخته می شود.

عوارض سینوزیت حاد

سینوزیت حاد اغلب عوارضی ایجاد نمی کند. عوارضی که ممکن است رخ دهد عبارتند از:

سینوزیت مزمن سینوزیت حاد می تواند شعله ور شدن یک مشکل طولانی مدت به نام سینوزیت مزمن باشد. سینوزیت مزمن بیش از 12 هفته طول می کشد.

مننژیت. این عفونت غشاها و مایع اطراف مغز و نخاع را تحت تأثیر قرار می دهد.

سایر عفونت ها رایج نیست. اما یک عفونت می تواند به استخوان ها که به عنوان استئومیلیت شناخته می شود یا به پوست که به عنوان سلولیت شناخته می شود گسترش یابد.

مشکلات بینایی اگر عفونت به حفره چشم سرایت کند، می تواند بینایی را کاهش دهد یا باعث کوری شود.

جلوگیری از ابتلا

این اقدامات را برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سینوزیت حاد انجام دهید:

سعی کنید از افرادی که سرماخوردگی یا سایر عفونت ها دارند دوری کنید. دست های خود را اغلب با آب و صابون بشویید.

اگر آلرژی دارید آن را مدیریت کنید. با پزشک خود ملاقات کنید تا علائم را تحت کنترل داشته باشید.

از قرار گرفتن در معرض دود سیگار و هوای آلوده خودداری کنید. دود تنباکو و سایر آلاینده‌ها می‌توانند ریه‌ها و داخل بینی را که به مجرای بینی معروف هستند، تحریک کنند.

از دستگاهی استفاده کنید که به هوای خانه رطوبت می افزاید که به عنوان دستگاه بخار شناخته می شود. اگر هوای خانه شما خشک است، اضافه کردن رطوبت به هوا ممکن است به جلوگیری از سینوزیت کمک کند.

سینوزیت حاد چیست؟تشخیص سینوزیت

پزشک  در مورد علائم می پرسد و یک معاینه انجام می دهد.

راه های دیگر برای تشخیص سینوزیت حاد عبارتند از:

آندوسکوپی بینی که در آن پزشک یک لوله نازک و انعطاف پذیر را که به نام آندوسکوپ شناخته می شود، وارد بینی می کند. یک چراغ روی لوله به ارائه دهنده اجازه می دهد تا داخل سینوس ها را ببیند.

سی تی اسکن می تواند جزئیات سینوس ها و ناحیه بینی را نشان دهد. معمولاً برای سینوزیت ساده استفاده نمی شود. اما مطالعات تصویربرداری ممکن است به پیدا کردن علل دیگر کمک کند.

نمونه بینی و سینوس. آزمایش‌های آزمایشگاهی اغلب برای تشخیص این بیماری استفاده نمی‌شوند. اما اگر علائم با درمان بهتر نشد یا بدتر شد، نمونه‌های بافتی از بینی یا سینوس‌ها ممکن است به یافتن علت بیماری  کمک کند.

بیشتر بدانید: بهترین جراح بینی در تهران + جدول قیمت ها

رفتار و درمان

اکثر موارد سینوزیت حاد خود به خود بهبود می یابند. خودمراقبتی معمولاً تنها چیزی است که برای کاهش علائم لازم است.

در درمان هایی برای کاهش علائم شما ذکر می کنیم. موارد زیر ممکن است به کاهش علائم سینوزیت کمک کند:

اسپری بینی نمکی:  آب نمک تهیه و  روزانه چندین بار به بینی اسپری کنید، داخل بینی را شستشو می دهد.

کورتیکواستروئیدهای بینی:  این اسپری های بینی به پیشگیری و درمان تورم کمک می کند. مثلاً فلوتیکازون ، بودزوناید ، مومتازون و بکلومتازون  می‌شود.

ضد گرفتگی های بینی:  این داروها با نسخه و بدون نسخه در دسترس هستند. آنها در مایعات، قرص ها و اسپری های بینی عرضه می شوند. از داروهای ضد احتقان بینی فقط برای چند روز استفاده کنید زیرا ممکن است باعث گرفتگی بدتری شوند که به عنوان احتقان برگشتی شناخته می شود.

داروهای آلرژی: برای سینوزیت ناشی از آلرژی، استفاده از داروهای آلرژی ممکن است علائم آلرژی را کاهش دهد.

مسکن ها: استامینوفن، ایبوپروفن  یا آسپرین را امتحان کنید.

هنگام دادن آسپرین به کودکان یا نوجوانان احتیاط کنید. اگرچه آسپرین برای استفاده در کودکان بزرگتر از 3 سال تایید شده است، کودکان و نوجوانانی که از آبله مرغان یا علائم شبه آنفولانزا بهبود می یابند هرگز نباید آسپرین مصرف کنند.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها ویروس ها را که عامل این بیماری هستند، درمان نمی کنند. حتی اگر باکتری باعث سینوزیت شود که عفونت باکتریایی نامیده می شود، ممکن است خود به خود برطرف شود. بنابراین پزشک ممکن است صبر کند و ببیند که آیا سینوزیت حاد قبل از تجویز آنتی بیوتیک بدتر می شود یا خیر.

اما اگر علائم شدید، بدتر یا طولانی مدت دارید، ممکن است علائم شما نیاز به درمان با آنتی بیوتیک داشته باشد. همیشه حتی پس از بهبود علائم، کل دوره آنتی بیوتیک را مصرف کنید. قطع زودهنگام آنتی بیوتیک ممکن است باعث عود علائم شود.

ایمونوتراپی

برای سینوزیت ناشی از آلرژی یا بدتر شدن آن، واکسن آلرژی ممکن است کمک کند.

این مراحل می تواند به تسکین علائم کمک کند:

استراحت به بدن کمک می کند تا با عفونت مبارزه کند و بهبودی را تسریع کند.

مایعات بنوشید. به نوشیدن مایعات زیاد ادامه دهید.

از کمپرس گرم استفاده کنید. یک کمپرس گرم روی بینی و پیشانی ممکن است به کاهش فشار در سینوس ها کمک کند.

سینوس ها را مرطوب نگه دارید. تنفس بخار از یک کاسه آب داغ با یک حوله روی سر ممکن است کمک کند. یا یک دوش آب گرم بگیرید و در هوای گرم و مرطوب تنفس کنید. این به کاهش درد و کمک به تخلیه مخاط کمک می کند.

داخل بینی را بشویید. از یک بطری فشرده یا اسپری  استفاده کنید.  شست و شوی بینی نام دارد، می تواند به پاکسازی سینوس ها کمک کند.

درمان سنتی

هیچ درمان سنتی دقیقی  برای کاهش علائم سینوزیت ثابت نشده است. اما بعضی گیاهان مانند گل گاو زبان، ریشه ژانتین، گل سنجد، گزنه و خاکشیر می توانند برای کاهش علائم کمک کنند.

بیشتر بدانید: نکروز بینی چیست؟