ساکشن گوش چیست؟

میکروساکشن گوش چیست؟ تجمع جرم در گوش یک معظل شایع است. یک بررسی تحقیقاتی نشان داد که در، هر هفته 1500 میکروساکشن گوش  با دستگاه و پزشکان معتبر انجام می شود. تکنیک های حذف سنتی جرم گوش عبارتند از:

استفاده از نرم کننده های جرم گوش

گوش خود را با مایع شستشو دهید

به پزشک مراجعه کنید تا رسوبات را به صورت دستی بردارید

علائم جرم گوش

جرم بیش از حد در گوش گوش می تواند باعث تعدادی از علائم ناراحت کننده شود، مانند:

کاهش شنوایی ناگهانی

وزوز گوش (زنگ یا وزوز در گوش شما)

احساس فشار در گوش شما

گوش درد

اگر مشکل تجمع جرم در گوش سر و کار دارید، مهم است که آن را در اسرع وقت پاک کنید. اگر نه، ممکن است در نهایت منجر به یک بیماری جدی‌تر مانند عفونت گوش شود. حذف جرم گوش با میکروساکشن گوش که گاهی اوقات به عنوان جاروبرقی گوش نیز نامیده می شود، رایج ترین نوع حذف جرم گوش به صورت دستی است که توسط پزشکان استفاده می شود.

در طول میکروساکشن گوش، پزشک از یک نازل بلند و نازک استفاده می کند که در گوش شما قرار می گیرد تا موم و جرم گوش را خارج کند. بیایید تمام جزئیاتی را که باید در مورد تمیز کردن گوش با ساکشئن گوش بدانید را بررسی کنیم.

بیشتر بدانید: عمل اتوپلاستی گوش

پاکسازی گوش با ساکشن گوش چیست؟

پاک کردن گوش با ساکشن گوش تکنیکی است که پزشکان برای از بین بردن جرم گوش از آن استفاده می کنند. قبل از شروع برداشتن جرم گوش، پزشک با استفاده از میکروسکوپ مجرای گوش شما را بررسی می کند تا انسداد را پیدا کند.

از طرف دیگر، ممکن است از یک دوربین کوچک با نوری که در کانال گوش شما قرار می گیرد به نام آندوسکوپ استفاده کنند. در طول پاکسازی، پزشک از یک مکنده کوچک استفاده می کند تا به آرامی مکش را برای جابجایی و برداشتن جرم گوش ایجاد کند.

میکرو ساکشن نسبت به سایر تکنیک ها به طور گسترده کمتر در دسترس است زیرا خرید تجهیزات برای کلینیک ها گران تر است. ممکن است در صورت وجود، گزینه خوبی برای حذف جرم گوش باشد، اما ممکن است برای انجام آن نیاز به مراجعه به متخصص گوش، حلق و بینی داشته باشید.

اگرچه میکروساکشن اغلب روش ترجیحی حذف جرم گوش در بین متخصصان است، اما در حال حاضر هیچ مدرک بالینی وجود ندارد که نشان دهد این روش از شستشوی گوش موثرتر است. اگر پزشک شما به ساکشن دسترسی نداشته باشد، شست و شو ممکن است جایگزین خوبی در اکثر موارد باشد.

ساکشن گوش چیست؟

ساکشن گوش چگونه انجام می شود؟

قبل از انجام ساکشن، پزشک از شما سوالاتی می پرسد تا در مورد بیماری های قبلی گوش و علائم فعلی شما اطلاعات کسب کند.  همچنین احتمالاً از شما در مورد داروهای فعلی و آلرژی های شما سؤال می کنند.

میکرو ساکشن ممکن است گزینه خوبی برای حذف جرم گوش برای اکثر افراد باشد. اما چند دلیل وجود دارد که چرا شما نباید اینکار را انجام دهید.

هنگامی که پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی کرد، با میکروسکوپ یا دوربین کوچک گوش شما را بررسی می کند. در برخی از کلینیک‌هایی که از دوربین استفاده می‌کنند. رمان انجام ساکشن تنها چند دقیقه طول می کشد. پزشک یک مکنده طولانی و نازک را در گوش شما قرار می دهد تا جرم گوش شما را از بین ببرد.

ممکن است در حین انجام مقداری مکش در داخل گوش خود احساس کنید و همچنین صدای تق تق یا جیرجیر را بشنوید. هنگامی که جرم گوش خارج شد، پزشک یا آن را با مکنده خارج می کند یا از یک جفت پنس برای بیرون کشیدن آن استفاده می کند.

مزایای ساکشن گوش

ساکشن یک روش نسبتا موثر برای از بین بردن جرم گوش است. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که ساکشن 91 درصد در از بین بردن جرم گوش  موثر بود.

در مقایسه با شست و شو مزایای متعددی نیز دارد از جمله:

این روش سریعتر است.

پزشک در حین آن می تواند به وضوح داخل گوش شما را ببیند.

ساکشن مجرای گوش شما را در معرض رطوبت قرار نمی دهد.

برخلاف شست و شو، ساکشن می تواند در افرادی انجام شود که دارای موارد زیر هستند:

پرده گوش پاره شده
سابقه جراحی گوش
مواد خارجی در گوش آنها
اوتیت خارجی خفیف (عفونت گوش خارجی)

عوارض و خطرات ساکشن گوش

در یک مطالعه قدیمی در سال 2010، محققان دریافتند که 5 درصد از شرکت کنندگان دچار عوارض جانبی شدند. بیشتر عوارض جانبی خفیف و موقتی بودند. شایع ترین عوارض جانبی عبارت بودند از:

سرگیجه

ناراحتی ناشی از بلندی صدا در طول عمل

کاهش شنوایی

محققان همچنین دریافتند که استفاده از قطره های گوش قبل از انجام ساکشن گوش، میزان درد و سرگیجه گزارش شده را کاهش می دهد.

اگرچه نادر است، اما عوارض جدی تر می تواند شامل موارد زیر باشد:

کاهش شنوایی موقت

آسیب به پرده گوش شما

بدتر شدن وزوز گوش

آیا ساکشن گوش دردناک است؟

هنگامی که ساکشن به درستی انجام شود، باید بدون درد باشد و در عرض چند دقیقه کامل شود. برخی افراد احساس می کنند که احساس غلغلک خفیفی دارند.

اگر در حین احساس ناراحتی کردید، باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

درمان های جایگزین حذف جرم گوش

نرم کننده های جرم گوش شما می توانید قطره گوش را بدون نسخه (OTC) بخرید تا جرم گوش خود را در خانه نرم کنید. اگرچه بهتر است از قطره هایی استفاده کنید که به طور خاص برای پاک کردن جرم گوش طراحی شده اند، اما تعدادی دیگر از مواد خانگی مانند روغن معدنی، پراکسید هیدروژن، روغن زیتون یا جوش شیرین نیز ممکن است به طور بالقوه موثر باشند.

شست و شوی گوش: شستشوی گوش فرآیندی است که در آن از آب یا مخلوط نمکی برای خارج کردن جرم گوش استفاده می شود. یک پزشک می تواند در مطب خود شست و شوی گوش انجام دهد یا می توانید یک سرنگ لامپ خانگی و کیت آب بخرید.

تکنیک های دستی: پزشک شما ممکن است از یک ابزار کوچک و منحنی به نام کورت برای برداشتن جرم گوش به صورت دستی استفاده کند. این ایده خوبی نیست که خودتان به صورت دستی انسداد جرم گوش را از بین ببرید، زیرا به طور بالقوه می توانید موم را به عمق بیشتری فشار دهید یا به پرده گوش خود آسیب برسانید.

پاکسازی گوش با میکرو ساکشن روشی برای از بین بردن تجمع جرم گوش از مجرای گوش است. این یک روش نسبتاً مؤثر است که معمولاً بی‌خطر و بدون درد است. مانند هر روش پزشکی، میکروساکشن با خطر برخی از عوارض همراه است. شایع ترین عوارض شامل سرگیجه و کم شنوایی موقت است. عوارض شدیدتر مانند آسیب پرده گوش یا عفونت نادر است.