جراحی پولیپ بینی

پولیپ بینی توده های نرم، بدون درد و غیرسرطانی هستند که می توانند در پوشش بینی یا سینوس ها ایجاد شوند. آنها اغلب در افراد مبتلا به آسم، آلرژی، عفونت های مکرر یا التهاب بینی رخ می دهند. درمان دارویی و جراحی سرپایی می تواند پولیپ بینی را کوچک کرده و علائم را تسکین دهد.

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی رشد سلول بدون درد و خوش خیم (غیر سرطانی) است. آنها در مخاط (بافت نازک و نرم) که مجرای بینی و سینوس شما را می پوشاند تشکیل می شوند. آنها معمولا در دو طرف بینی شما ظاهر می شوند. پولیپ بینی ممکن است تحریک شده و متورم شود و تنفس از طریق بینی را برای شما سخت کند.

پولیپ بینی تا 40 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. هر کسی می تواندپولیپ داشته باشد. اما در مردان دو برابر شایعتر است. بسیاری از افراد در دهه 30 یا 40 سالگی به این بیماری مبتلا می شوند. خطر کلی پولیپ با افزایش سن افزایش می یابد.

علائم پولیپ بینی

پولیپ های کوچک در بینی شما ممکن است اصلا علائمی ایجاد نکنند. اما اگر آنها شروع به رشد کنند، می توانید توسعه دهید:

گرفتگی بینی
آبریزش بینی
از دست دادن چشایی و بویایی
خونریزی بینی

وقتی پولیپ ها بزرگ می شوند، می توانند مجرای بینی و سینوس های شما را مسدود کنند که منجر به:

حملات مکرر آسم
عفونت های مکرر سینوسی (سینوزیت)
آپنه خواب یا سایر اختلالات خواب.
مشکل در تنفس، حتی در افرادی که آسم ندارند.

به نظر می رسد سینوزیت مزمن  شایع ترین دلیل ظاهر شدن پولیپ باشد. سینوزیت مزمن به التهاب بینی و سینوس گفته می شود که سه ماه یا بیشتر طول کشیده است. اما چندین عامل خطر می تواند در ایجاد پولیپ بینی نقش داشته باشد.

عوامل خطرساز

عوامل خطرساز پولیپ بینی  مانند:

آسم.
آلرژی (تب یونجه).
عفونت های مزمن سینوسی
فیبروز سیستیک
حساسیت به برخی از NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی).

ژنتیک نیز ممکن است در ایجاد پولیپ بینی نقش داشته باشد. به عنوان مثال، برخی جهش های ژنی ممکن است بر نحوه واکنش بافت های بینی شما به التهاب تأثیر بگذارد.

بیشتر بدانید: بیماری اگزمای گوش چیست؟

عوارض پولیپ بینی

عفونت‌های مداوم سینوسی مرتبط با پولیپ می‌تواند منجر به عوارض نادر اما جدی مانند:

عفونت استخوان (استئومیلیت) و از دست دادن استخوان
آبسه که می توانند به حدقه چشم و مغز شما سرایت کنند.
مننژیت (عفونت بافت های اطراف مغز و نخاع).

تشخیص و آزمایشات

چگونه پزشکان پولیپ بینی را تشخیص می دهند؟ برای تشخیص پولیپ بینی، یک پزشک با معاینه فیزیکی شروع می کند. در طول معاینه، آنها ممکن است:

با یک اسکوپ به داخل بینی نگاه کنند
سابقه پزشکی شما را بررسی می کنند.
در مورد علائم خود و مدت زمانی که آنها را داشته اید می پرسند.

اگر پزشک شما به اطلاعات بیشتری نیاز دارد، ممکن است یکی از این تست های تصویربرداری را برای کمک به تعیین اندازه و محل هر پولیپ سفارش دهد:

سی تی اسکن
MRI

پزشک شما ممکن است آزمایش آلرژی را نیز توصیه کند. این آزمایش می تواند به آنها کمک کند آلرژن هایی را که منجر به التهاب بینی و پولیپ می شوند شناسایی کنند.

پولیپ بینی چگونه درمان می شود؟

درمان پولیپ به شدت بیماری شما بستگی دارد. دارو و جراحی دو روش اصلی درمان پولیپ هستند.

حتی با برداشتن پولیپ با جراحی، پولیپ ممکن است در طول زمان دوباره رشد کند. پزشک شما در مورد احتمال عود و نحوه مراقبت از آن با شما صحبت خواهد کرد.

دارو

دارو معمولاً پولیپ بینی را از بین نمی برد، اما می تواند علائم را کاهش دهد. درمان های رایج عبارتند از:

اسپری بینی استروئیدی برای کوچک کردن پولیپ و بهبود علائم.

استروئیدهای خوراکی (قرص های استروئییدی) مانند پردنیزون.

داروهای بیولوژیک، مانند تزریق دوپیلوماب. (دوپیلوماب حاوی آنتی بادی های مونوکلونال است که سیستم ایمنی شما را تحریک می کند و ممکن است پولیپ بینی را کوچک کند.)

پزشک شما همچنین ممکن است در صورت ابتلا به عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند.

جراحی پولیپ بینی

اگر داروها جواب نداد  یا اگر پولیپ های بزرگ دارید  ممکن است برای برداشتن آنها به جراحی سینوس نیاز داشته باشید. پزشک شما ممکن است از آندوسکوپی بینی برای انجام یکی از این روش های کم تهاجمی استفاده کند:

پولیپکتومی یک پزشک از ابزارهای کوچکی مانند قیچی جراحی یا trap استفاده می کند تا پولیپ های داخل بینی شما را بگیرد و خارج کند. (trap جراحی مانند کمندی است که دور پولیپ می پیچد.)

سینوپلاستی با بالون. یک جراح یک بالون کوچک را از سوراخ بینی و داخل حفره سینوس شما می گذراند. آنها به آرامی بالون را باد می کنند تا مجرای بینی شما باز شود. در برخی موارد، پولیپ های بینی را همزمان از بین می برند.

جراحی آندوسکوپی عملکردی سینوس (FESS). یک جراح از ابزارهای کوچک برای برداشتن پولیپ، بافت بیمار، استخوان آسیب دیده و هر چیز دیگری که مجرای بینی شما را مسدود می کند، استفاده می کند.
همه این روش ها کم تهاجمی هستند. این بدان معناست که جراح شما همه چیز را از طریق سوراخ بینی شما انجام می دهد. بنابراین، برش یا بخیه قابل مشاهده نخواهید داشت.

جلوگیری

آیا می توان از پولیپ بینی پیشگیری کرد؟

همیشه نمی توان از پولیپ بینی جلوگیری کرد. اما در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای کاهش ابتلا انجام دهید:

تمام داروها را دقیقا طبق دستور مصرف کنید.

از تنفس مواد آلرژی زا یا محرک های موجود در هوا که می تواند منجر به التهاب بینی و سینوس شود، خودداری کنید.

از یک مرطوب کننده در خانه خود استفاده کنید تا راه های تنفسی خود را مرطوب کنید.

برای از بین بردن آلرژن ها یا سایر محرک ها از محلول شستشوی بینی یا اسپری نمکی استفاده کنید.

بهداشت را خوب رعایت کنید.

درمان می تواند به شما کمک کند از شر پولیپ بینی خلاص شوید و تنفس از طریق بینی را برای شما آسان تر کند. اما متأسفانه پولیپ ها پس از درمان ممکن است عود کنند. برخی از افراد نیاز به مصرف داروهای استروئیدی دارند.

جراحی پولیپ بینی

چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنم؟

اگر علائم پولیپ بینی دارید که بیش از 10 روز طول می کشد، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

علاوه بر این، اگر متوجه یک بخش زائد در یک طرف بینی خود شدید، به پزشک خود اطلاع دهید. این می تواند تومور بینی یا پارانازال باشد تا پولیپ.

آیا پولیپ بینی خود به خود از بین می رود؟

در برخی موارد، پولیپ بینی به مرور زمان خود به خود کوچک می شود. اما به ندرت از بین می روند. افرادی که علائم شدید دارند احتمالا نیاز به درمان خواهند داشت.

آیا می توانید پولیپ بینی را با نگاه کردن به بینی خود مشاهده کنید؟

معمولاً با نگاه کردن به بینی خود نمی توانید پولیپ بینی را ببینید. اما اگر به اندازه کافی بزرگ شوند، یک ارائه دهنده ممکن است بتواند آنها را ببیند اگر بینی شما را با ناوسکوپ (ابزار روشن) نگاه کند.

آیا پولیپ بینی می تواند از جای خود خارج شود؟

ضربه یا دمیدن شدید بینی می تواند باعث تورم یا کنده شدن پولیپ بینی شود. اسپری های استروئیدی بینی ممکن است به کاهش التهاب کمک کرده و به بازگشت پولیپ ها به موقعیت اولیه خود کمک کنند.