بیماری های مخاط بینی – 2 مورد مهم

4.7/5 - (4 امتیاز)

بیماری های مخاط بینی

امروز قصد داریم یکی از بیماری های مخاط بینی که بیشتر در افراد دیده می شود را مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدا باید بگوییم این مقاله صرفا جهت کسب اطلاعات عمومی می باشد و توصیه می شود اقدام به تشخیص و درمان خودسرانه هیچ بیماری ای نکنید.

التهاب مخاطی در سینوس ها

علائم و علل
التهاب سینوس ها بیماری است که اغلب سینوزیت نامیده می شود، یک عفونت حاد مخاطی در سینوس های بینی است. این التهاب معمولاً توسط ویروس ها و یا عفونت ها ایجاد می شود و شبیه سرماخوردگی است. دو نوع سینوزیت وجود دارد: سینوزیت حاد و سینوزیت مزمن.

انواع سینوس ها

سینوس ها حفره های پر از هوا در جمجمه، کنار و بالای بینی، چشم ها، فک بالا و پیشانی هستند. تورم غشاهای مخاطی، تخلیه مخاط (ترشحات بینی) را مشکل می کند و این ترشحات در سینوس ها جمع می شود. و باعث ایجاد علائم می شود. در برخی موارد، ممکن است یک عفونت باکتریایی اضافی وجود داشته باشد که علت و علائم را شدیدتر کند.

در کودکان و خردسالان، این سینوس ها هنوز به طور کامل رشد نکرده اند و بنابراین به ندرت به این عارضه مبتلا می شوند و عمدتا در افراد بالغ این موضوع دیده میشود.

بیشتر بدانید: سرطان بینی

سینوزیت حاد

گرفتگی بینی
ترشحات بینی با رنگ زرد یا سبز در جلو و پشت بینی که می‌تواند به حلق نیز وارد شود و در قالب خلط خارج شود و گاهی منجر به سرفه می‌شود.
کاهش حس بویایی (و احتمالاً چشایی)
احساس فشار در صورت، در امتداد دندان های بالا
اینها شایع ترین علائم سینوزیت حاد هستند و معمولاً پس از چند هفته بهبود می یابند.

سینوزیت مزمن

عفونت سینوسی که دوازده هفته یا بیشتر طول بکشد را در دسته بندی سینوزیت مزمن قرار می دهند. بجز این، سایر علائم موجود مشابه علائم عفونت حاد هستند، فقط این که مدت زیادی طول می کشند و باز می گردند.

بیشتر بدانید: عمل بینی شکسته در تهران

تشخیص و درمان

سینوزیت حاد

پزشک شما می تواند تشخیص را بر اساس علائم شما و معاینه بالینی بینی یا در صورت نیاز با استفاده از آندوسکوپی انجام دهد. تصویربرداری پزشکی برای عفونت حاد اندیکاسیون ندارد، مگر اینکه عوارضی ایجاد شود. در موارد نادر، عفونت می تواند به حفره چشم نزدیک یا به مغز سرایت کند. برای همین بسیار مهم است که اگر علائم از یک هفته بیشتر بر روی شما باقی ماند به پزشک مراجعه کنید.

سینوزیت مزمن

پزشک تشخیص را بر اساس سابقه بیمار (سابقه پزشکی، وضعیت سلامت فعلی و غیره)، معاینه بالینی احتمالا با آندوسکوپی بینی و سی تی اسکن سینوس ها انجام می دهد. در سینوس های سالم، هوا وجود دارد که در اسکن سیاه به نظر می رسد. اما اگر سینوس ها عفونی شده باشند، این ناحیه ها در سی تی اسکن خاکستری به نظر می رسد.

درمان سینوزیت حاد

در بیشتر موارد نیاز به نگرانی نیست زیرا سینوزیت خود به خود برطرف می شود، درست مانند سرماخوردگی. پزشک می تواند با داروهای ضد درد، اسپری های بینی و شستشوی بینی علائم را کاهش دهد. اگر عفونت باکتریایی وجود داشته باشد، درمان با آنتی بیوتیک نیز یکی از مباحث پیش روی پزشک است.

درمان سینوزیت مزمن

برای علائم خفیف، یک اسپری بینی کورتیکواستروئیدی با شستشوی بینی می تواند کافی باشد. برای علائم جدی، ممکن است یک دوره طولانی آنتی بیوتیک، شاید همراه با یک دوره کوتاه قرص کورتیزون در نظر گرفته شود. علاوه بر این، ممکن است روشی برای گشاد کردن مجرای تخلیه سینوسی انجام شود. به این عمل جراحی آندوسکوپی سینوس (FESS) می گویند.

بیماری های مخاط بینی

بیشتر بدانید: پولیپ بینی چیست؟

امیدواریم اطلاعات مورد نیاز خود را از این مقاله دریافت کرده باشید. اگر پس از ممطالعه این مقاله همچنان سوال ذهن شما را مشغول کرده در زیر همین مقاله از ما بپرسید تا در اولین فرصت تکنسین های جراحی پاسخ شما را بدهند.

مارا در اینستاگرام دنبال کنید.