شایع ترین بیماری های بینی

امروز قصد داریم به تعدادی از شایع ترین بیماری های بینی که در بین بیماران مشاهده می شود بپردازیم . امیدواریم بتوانیم اطلاعاتی در این زمینه با شما به اشتراک بگذاریم.

توجه: اطلاعات موجود در این صفحات فقط برای اهداف آموزشی است. و نباید به عنوان توصیه های تشخیصی پزشکی و درمانی تلقی شود. لطفاً برای تعیین وقت ویزیت درمانی باشماره تلفن های در سایت تماس حاصل بفرمایید تا اگر هریک از بیماری های زیر را دارید دقیق تر بررسی و درمان شود.

سینوزیت

سینوزیت یکی از شایع ترین بیماری های بینی مزمن (مداوم) در ایران  است که تعداد زیادی از ایرانیان که میتوان گفت حدودا  20٪ از جمعیت  کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

سینوزیت اغلب یک بیماری مزمن است که شامل علائم انسداد بینی (مشکل در تنفس از طریق بینی)، تخلیه بینی، کاهش حس بویایی، فشار صورت و عفونت های مکرر سینوسی است. آلرژی و مشکلات تنفسی مرتبط با آن مانند آسم نیز می تواند با سینوزیت مزمن همراه باشد.

گاهی اوقات تشخیص اینکه بیماران از آلرژی، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا بیماری سینوسی رنج می برند، ممکن است دشوار باشد. علائم و نشانه ها برای هر بیماری متفاوت است و هر تشخیص نیاز به یک رژیم درمانی منحصر به فرد دارد. تیم مرکز سینوس اورگان می تواند به انتخاب آگاهانه بهترین استراتژی مدیریت برای بیمار با هر یک از این شرایط کمک کند.

پس از تشخیص صحیح، می توان تعدادی از درمان های پزشکی را آغاز کرد. این داروها ممکن است شامل اسپری های ضد التهابی بینی، ضد احتقان ها، مهارکننده های التهابی خوراکی و داروهای استروئیدی سیستمیک باشند. مهم است که پزشک و بیمار بدانند که داروها اغلب به صورت طولانی مدت باید استفاده شود.

در برخی موارد، جراحی با استفاده از لیزر (اندوسکوپ) که از طریق سوراخ بینی انجام می شود، مورد نیاز است. این نوع جراحی اغلب به عنوان جراحی آندوسکوپی سینوس شناخته می شود که حداقل برش ها و درد و خونریزی را دارا است و نیازی به برش خارجی ندارد. هدف ما این است که پس از جراحی، بیماران نیازی به جراحی بیشتری روی بینی و سینوس ها نداشته باشند.

با این حال، در برخی موارد، سینوزیت ممکن است حادتر شود. در نتیجه نیاز به استفاده از متدهای جدید است.

بیشتر بدانید: سینوزیت چیست؟

پولیپ بینی و سینوسی

پولیپ بینییکی دیگر از شایع ترین بیماری های بینی است و معمولا با سینوزیت همراه است و زمانی رخ می دهد که پوشش سینوس ها متورم شود. پولیپ ها ممکن است راه هوایی بینی را مسدود کنند و در تنفس مشکل ایجاد کنند. پولیپ ها همچنین ممکن است زهکشی طبیعی حفره های سینوسی را که منجر به عفونت می شود، مسدود کنند.

به طور کلی تصور می شود که پولیپ ها در نتیجه یک روند التهابی مداوم در بینی و سینوس ها ایجاد می شوند.

پس از تشخیص صحیح، تیم ما می تواند به بیماران در تصمیم گیری در مورد مناسب ترین برنامه درمانی کمک کند. معمولاً داروها به عنوان درمان خط اول آزمایش می شوند. ترکیبات مختلفی را می توان برای بیماران جداگانه تنظیم کرد.

در برخی موارد، بیماری بیمار را نمی توان به طور کامل با دارو کنترل کرد و ممکن است جراحی توصیه شود. این جراحی با تلسکوپ (اندوسکوپ) از طریق بینی و به روش کم تهاجمی انجام می شود.

به دنبال این نوع جراحی، حفظ درمان پزشکی بسیار مهم است. علاوه بر این، حفره های بینی و سینوس ها باید به دقت تحت نظر باشند تا از بازگشت پولیپ ها جلوگیری شود. هدف ما این است که پس از جراحی، بیماران برای برداشتن پولیپ ها نیازی به جراحی بیشتری روی بینی و سینوس ها نداشته باشند.

اما در برخی موارد، پولیپ ممکن است عود کند. جراحان ما علاقه خاصی به بیمارانی دارند که پس از جراحی های قبلی بینی و سینوس، بازگشت پولیپ را تجربه کرده اند. ما در تکنیک های پیشرفته تری که ممکن است برای کنترل تشکیل پولیپ مورد نیاز باشد، متخصص هستیم. مرکز سینوس اورگان به طور فعال تحقیقات مداومی را برای درمان بهتر پولیپ سینوس انجام می دهد.

اختلالات بویایی و چشایی

اختلالات بویایی و چشایی یکی دیگر از شایع ترین بیماری های بینی  است و می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی داشته باشد. در حال حاضر حدود 2 میلیون بزرگسال در ایالات متحده سالانه از نظر اختلالات بویایی و چشایی مورد ارزیابی قرار می گیرند، اما اعتقاد بر این است که موارد بسیار بیشتری گزارش نشده است. تخمین زده می شود که تا 80٪ از چشایی نتیجه ورودی بویایی (یا بویایی) است. در نتیجه، از دست دادن بویایی اغلب به عنوان از دست دادن چشایی تعبیر می شود.

جراحی بینی

مشکلات بویایی و چشایی می تواند به دلایل مختلفی باشد. نمونه هایی از این موارد عبارتند از رینوسینوزیت مزمن، پولیپ، رینیت آلرژیک، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، تروما، تومورها یا سایر اختلالات عصبی.

ارزیابی این اختلالات شامل شرح حال کامل و معاینه فیزیکی با آندوسکوپ، آزمایش بویایی عینی، و همچنین ممکن است شامل تصویربرداری باشد. درمان این مشکلات به مشکل و شدت آسیب بستگی دارد. تیم ما با هر بیمار همکاری می کند تا علت مشکلات بویایی و چشایی آنها را به بهترین نحو درک کند. از آنجا می توان یک طرح درمانی را آغاز کرد.

آلرژی

بهترین جراح بینی طبیعی در تهران

بیشتر بدانید: کیست بینی چیست؟

کیست بینی

کیست بینی هم یکی از شایع ترین بیماری های بینی  ازت و به برجستگی های کوچک غیرسرطانی زیر پوست هستند. آنها می توانند در هر نقطه از پوست ظاهر شوند، اما بیشتر در صورت، گردن و تنه دیده می شوند.

کیست های اپیدرموئید به کندی رشد می کنند و اغلب بدون درد هستند، بنابراین به ندرت مشکل ایجاد می کنند یا نیاز به درمان دارند. اگر ظاهر کیست شما را آزار می دهد یا اگر دردناک، پارگی یا عفونی است، ممکن است انتخاب کنید که توسط پزشک برداشته شود.

بسیاری از افراد کیست های اپیدرموئید را به عنوان کیست چربی می نامند، اما آنها متفاوت هستند. کیست های سباسه واقعی کمتر شایع هستند. آنها از غدد ترشح کننده مواد روغنی که مو و پوست را روان می کنند (غدد چربی) ایجاد می شوند.

شایع ترین بیماری های بینی

علائم و نشانه های کیست بینی عبارتند از:

یک برآمدگی کوچک و گرد زیر پوست، معمولاً روی صورت، گردن یا بینی
یک جوش سرسیاه کوچک که دهانه مرکزی کیست را مسدود کرده است
ماده ای ضخیم، زرد و بدبو که گاهی از کیست خارج می شود
قرمزی، تورم و حساسیت در ناحیه، اگر ملتهب یا عفونی باشد

این بود تعدادی از شایع ترین بیماری های بینی  که به صورت روزمره پزشکان با آنها سر و کار دارند. برای اطلاع بیشتر در مورد هر کدام از این بیماری ها به بخش مقالات مراجعه کنید.