پولیپ بینی چیست؟

4.7/5 - (4 امتیاز)

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی رشد غیر طبیعی سلول های غیر سرطانی ای متورم و کیسه مانند هستند که بافت ملتهبی دارند. آنها داخل بینی یا سینوس های شما را می پوشانند.

سینوس ها گروهی از فضاهای پر از هوا در داخل استخوان های صورت شما هستند. سینوس ها با حفره بینی ارتباط دارند. این فضاهای بزرگ و پر از هوا در پشت بینی شما نیز قرار دارد. به طور معمول این فضاها نسبتاً توخالی هستند، اما پولیپ های بینی می توانند به اندازه ای بزرگ شوند که آنها را مسدود کند. این مورد می تواند باعث بروز مشکلات تنفسی شود.

پولیپ بینی زیرگروهی از رینوسینوزیت مزمن است.  وضعیتی است که در آن حفره بینی و سینوس ها برای بیش از 4 تا 12 هفته ملتهب و یا گرفته هستند. اما همه افراد مبتلا به این بیماری دچار پولیپ بینی نمی شوند.

انواع دیگر رشد سلول ها گاهی اوقات در حفره بینی ایجاد می شود. برخی از این انواع رشد سلولی ممکن است سرطان باشند. اما پولیپ بینی سرطان نیست.

پولیپ بینی نسبتاً شایع است. هر کسی می تواند آنها را داشته باشد.

علت پولیپ بینی چیست؟

محققان هنوز در حال تحقیق در مورد علل پولیپ بینی هستند.  پولیپ بینی در افراد مبتلا به این بیماری ها شایع تر است:

آسم
حساسیت به آسپرین
عفونت های مزمن سینوسی
فیبروز سیستیک
تب یونجه (رینیت آلرژیک)

برخی از ژن ها نیز ممکن است به ایجاد پولیپ بینی کمک کنند. این مورد به ویژه در مورد ژن هایی که در سیستم ایمنی و پاسخ التهابی نقش دارند صادق است. اگر سایر اعضای خانواده شما به پولیپ بینی مبتلا شده باشند، ممکن است احتمال ابتلا به پولیپ بینی شما بیشتر باشد.

علائم پولیپ بینی چیست؟

اگر پولیپ بینی دارید، ممکن است ماه ها یا بیشتر احساس کنید که سرما خورده اید. برخی از علائم شما ممکن است به دلیل پولیپ بینی باشد. برخی دیگر ممکن است ناشی از رینوسینوزیت مزمن باشد که باعث پولیپ شما شده است.

شایع ترین علائم پولیپ بینی عبارتند از:

گرفتگی بینی (احتقان بینی)
آبریزش بینی
حس پری سینوس صورت (اما معمولا درد ندارد)
کاهش حس بویایی
احساس انسداد در بینی و نیاز به نفس کشیدن از طریق دهان
مگر اینکه شما عفونتی داشته باشید، نباید علائمی مانند تب یا تخلیه زرد یا سبز از بینی داشته باشید. عوارض پولیپ بینی ممکن است علائم اضافی ایجاد کند.

علائم پولیپ بینی ممکن است مانند سایر بیماری ها یا مشکلات به نظر برسد. برای اطمینان همیشه نزد پزشک خود مراجعه کنید.

پولیپ بینی چیست

پولیپ بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص با یکسری سوالات در مورد سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی شروع می شود. پزشک شما بینی شما را معاینه خواهد کرد. آنها ممکن است بتوانند پولیپ های شما را با یک ابزار ساده ببینند.

پزشک شما ممکن است به اطلاعات بیشتری در مورد سینوس ها و حفره بینی شما نیاز داشته باشد. آنها ممکن است سعی کنند چیزهایی که باعث تحریک سینوس و  پولیپ شما می شود، مانند آلرژن های خاص را تشخیص دهند. ممکن است نیاز به آزمایش هایی مانند:

آندوسکوپی بینی: پزشک شما یک لوله بلند و قابل انعطاف را در بینی شما قرار می دهد. در انتهای لوله یک چراغ دارد. و این وسیله یک نمای دقیق از داخل بینی و سینوس های شما می دهد.

سی تی اسکن: این تصویربرداری در صورتی انجام می شود که پولیپ ها واضح نباشند. اشعه ایکس از بینی شما عبور می کند و تصاویری ایجاد می کند که توسط کامپیوتر تجزیه و تحلیل می شوند.

ام آر آی: در صورت نیاز به تصویربرداری بیشتر این آزمایش انجام می شود. یک دستگاه MRI از یک میدان مغناطیسی برای ایجاد تصویری از ساختارهای داخل بدن شما استفاده می کند.

تست آلرژی: این کار برای تشخیص مواد آلرژی ز و تحریک کننده بینی انجام می شود.

ممکن است آزمایش های دیگری برای تشخیص ناحیه و جریان هوای حفره بینی انجام شود.

بیوپسی پولیپ:  این تست اغلب تنها در صورت احتمال پزشک برای رد رشد سرطانی انجام می شود. پزشک شما پولیپ شما را برمی دارد یا نمونه برداری می کند. آزمایش می شود که آیا سرطان است یا خیر.

بسیاری از افراد مبتلا به پولیپ بینی در نهایت نیاز به مراجعه به پزشک گوش، حلق و بینی (ENT ) دارند.

بیشتر بدانید: وظیفه بینی چیست؟

پولیپ بینی چیست

پولیپ بینی چگونه درمان می شود؟

نوع درمان به شدت علائم، سن و سلامت عمومی شما بستگی دارد. هدف درمان کاهش التهاب و همچنین اندازه پولیپ شما است. پزشک های شما اغلب درمان را با داروهای استروئیدی که از طریق بینی تنفس می کنند (داروهای اسپری ای) شروع می کنند.

این داروها می توانند التهاب را در پولیپ بینی کاهش دهند. افرادی که به این درمان پاسخ نمی دهند ممکن است به داروهای استروئیدی که از طریق دهان مصرف می شوند نیاز داشته باشند.

سایر درمان های پولیپ بینی عبارتند از:

داروهایی برای کمک به کاهش التهاب (آنتی لوکوترین ها)

آنتی بیوتیک برای کمک به کاهش اندازه پولیپ (مخصوصا اگر کاهش)

شستشوی روزانه سینوس ها با محلول آب نمک

آنتی هیستامین ها، برای کاهش واکنش های آلرژی

ایمونوتراپی آلرژن و حذف آلرژن ها

درمان حساسیت زدایی با آسپرین پولیپ بینی چیست

با وجود این درمان‌های دیگر ممکن است همچنان علائم را داشته باشید. اگر اینگونه باشد، جراحی ممکن است گزینه بهتری باشد. جراحی اغلب علائم را از بین می برد. اما پولیپ ها ممکن است در عرض چند ماه تا چند سال کنند. مهم است که به علت اصلی پولیپ بینی خود توجه کنید تا از وقوع آن جلوگیری کنید.

پس از جراحی، ممکن است نیاز به مصرف استروئیدهای بینی استنشاقی داشته باشید تا از بازگشت پولیپ جلوگیری کنید.

پولیپ بینی چیست

بیشتر بدانید: کیست بینی چیست؟

عوارض احتمالی پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی گاهی اوقات مشکلاتی ایجاد می کند. عفونت سینوسی از عوارض شایع است. این عفونت ها ممکن است اغلب عود کرده و طولانی مدت (مزمن) شوند. در صورت ابتلا به عفونت باکتریایی، ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک داشته باشید.

به ندرت، پولیپ بینی باعث ایجاد مشکلاتی از عفونت های خطرناک تر مانند:

عفونت بافت اطراف مغز و نخاع (مننژیت)

عفونت اطراف بافت اطراف چشم (سلولیت اربیتال)

عفونت استخوان های سینوس (استیتیت)

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما علائم شما را با دقت بررسی می کند تا مطمئن شود که این مشکلات را ندارید. اگر یکی از این عوارض را دارید، ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. در موارد بسیار نادر، ممکن است نیاز به جراحی نیز داشته باشید.

پولیپ های بسیار بزرگ بینی گاهی اوقات می توانند راه بینی شما را در هنگام خواب مسدود کنند. به این آپنه انسدادی خواب می گویند. این ممکن است روز بعد شما را بسیار خسته و خواب آلود کند. اگر این یکی از علائم شماست، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید.

برای جلوگیری از پولیپ بینی چه کار کنم؟

هیچ کس نمی داند چگونه از اولین شکل گیری پولیپ بینی جلوگیری کند. درمان با هدف تعیین علت می توان به کنترل پولیپ شما کمک کرد. همچنین ممکن است در صورت انجام عمل جراحی از بازگشت پولیپ بینی جلوگیری کند. پیروی از تمام دستورالعمل های درمانی پزشک شما می تواند کمک کننده باشد.

SAVE ۲۰۲۳۰۸۰۲ ۱۷۱۳۲۱

بیشتر بدانید: توده در بینی چیست؟

چه زمانی باید با پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم شما با چند روز درمان بهتر نشد، با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین در صورت مشاهده هرگونه نشانه ای از علائم زیر مانند:

دید غیر طبیعی

تورم دور چشم

گیجی یا از دست دادن هوشیاری حتما بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

نکات کلیدی در مورد پولیپ بینی

پولیپ بینی سرطان نیست.

برخی از معضلات در افراد مبتلا به پولیپ بینی شایع تر است. مثل آسم و حساسیت.

داروها و دور ماندن از مواد آلرژی زا ممکن است به کاهش علائم شما کمک کند. همچنین ممکن است برای برداشتن پولیپ شما به جراحی نیاز باشد.

پولیپ بینی گاهی باعث مشکلات نادر و جدی مانند مننژیت می شود.

امیدواریم به عمده سوالات شما در رابطه با پولیپ بینی پاسخ داده باشیم اگر پس از مطالعه این مقاله همچنان سوالاتی در زمینه پوبین بینی چیست؟ دارید با ما در زیر همین پست در میان بگذارید تا تکنسین های مربوطه پاسخ شما را بدهند.