آلرژی چیست؟ 5 نوع مختلف آن

4.7/5 - (4 امتیاز)

آلرژی

در جواب سوال آلرژی چیست باید گفت آلرژی واکنش بدن شما به مواد معمولی بی ضرر است. علائم آلرژی از خفیف تا شدید و حتی گاها مرگ متغیر است. درمان ها شامل آنتی هیستامین ها، ضد گرفتگی ها، استروئیدهای بینی، داروهای آسم و ایمونوتراپی است.

بررسی آلرژی

آلرژی ممکن است علائم مختلفی از جمله عطسه، خارش، آبریزش چشم یا مشکل تنفسی ایجاد کند.
آلرژی باعث می شود سیستم ایمنی بدن شما نسبت به برخی مواد خارجی واکنش بیش از حد نشان دهد.

آلرژی چیست؟

آلرژی واکنش بدن شما به یک پروتئین خارجی است. معمولاً این پروتئین ها (آلرژن ها) بی ضرر هستند. با این حال، اگر به پروتئین خاصی حساسیت دارید، سیستم دفاعی بدن (سیستم ایمنی) نسبت به حضور آن در بدن بیش از حد واکنش نشان می‌دهد.

واکنش آلرژیک چیست؟

واکنش آلرژیک روشی است که بدن شما به یک آلرژن پاسخ می دهد.

اگر آلرژی دارید، اولین باری که با یک آلرژن خاص مواجه می شوید، بدن شما با ایجاد ایمونوگلوبولین  (IgE) پاسخ می دهد. سیستم ایمنی بدن شما آنتی بادی هایی را برای تشکیل ایمنوگلوبین می سازد.

آنتی بادی های ایمنوگلوبین به سلول های آلرژی که در پوست، مجاری تنفسی  و غشای مخاطی و … وجود دارند، متصل می شوند.

آنتی بادی ها آلرژن ها را در بدن شما پیدا می کنند و با اتصال به  جایی که به گیرنده های آلرژن ها قرار دارد متصل می شوند، به حذف آنها کمک می کنند. این باعث می شود که سلول های آلرژیک هیستامین آزاد کنند. هیستامین چیزی است که باعث علائم آلرژی شما می شود.

آلرژی چقدر شایع است؟

آلرژی بسیار رایج است. سالانه تعداد زیادی از مردم در ایران دچار این عارضه در درجات مختلف می شوند.

آلرژی چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

آلرژی می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. اگر والدین شما آلرژی داشته باشند، احتمال ابتلا به آلرژی بیشتر است.

علائم و علل

شایع ترین آلرژی ها کدامند؟
شایع ترین آلرژی ها عبارتند از:

غذاهای خاص

آلرژی غذایی زمانی ایجاد می شود که بدن شما یک آنتی بادی خاص را برای یک غذای خاص آزاد می کند. یک واکنش آلرژیک در عرض چند دقیقه پس از خوردن غذا رخ می دهد و علائم می تواند شدید باشد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خارش در سراسر بدن (خارش عمومی)
خارش فقط در یک قسمت خاص از بدن (خارش موضعی)
تهوع و استفراغ
کندوها
تورم در اطراف دهان، از جمله گلو، زبان یا صورت

آلرژی چیست؟

اگر آلرژی غذایی دارید، علائم ممکن است شامل آنافیلاکسی نیز باشد. ممکن است به صورت هر یک از علائم بالا یا ترکیبی از علائم بالا ظاهر شود. معمولاً در عرض 30 دقیقه پس از خوردن غذایی که به آن حساسیت دارید رخ می دهد.

بیشتر بدانیم: سینوزیت چیست؟

موارد آلرژی زا

در بزرگسالان، شایع ترین آلرژی های غذایی عبارتند از:

شیر
تخم مرغ
گندم
سویا
بادام زمینی
آجیل درختی
صدف

در کودکان، شایع ترین آلرژی های غذایی عبارتند از:

شیر
تخم مرغ
گندم
سویا
بادام زمینی
آجیل درختی

آلرژی تنفسی

آلرژی های استنشاقی حساسیت به موادی هستند که در هوا تنفس می کنید.. آنها شامل آلرژن هایی هستند که ممکن است در طول سال روی شما تأثیر بگذارند (آلرژن های دائمی) و آلرژن های فصلی.

علائم آلرژی تنفسی عبارتند از:

آبریزش بینی
گرفتگی بینی
خارش بینی
عطسه کردن
خارش چشم
چشمان اشک آلود
اگر آسم دارید، آلرژی های تنفسی نیز می تواند علائم شما از جمله خس خس سینه و تنگی نفس را تحریک کند یا بدتر کند.

آلرژی چیست؟

آلرژن های  دیگر عبارتند از:

حیوانات خانگی:  آلرژن‌های حیوانات خانگی شامل پروتئین‌های خاصی در خز حیوانات، پوست، ادرار  و بزاق  هستند.

غبار. کنه های گرد و غبار از خویشاوندان کوچک و هشت پا عنکبوت ها هستند.

آنها برای دیدن با چشمان شما بسیار کوچک هستند. آنها در گرد و غبار و الیاف اشیاء خانگی مانند بالش، تشک، فرش و اثاثه یا لوازم داخلی زندگی می کنند.

سوسک ها: پروتئین های موجود در مدفوع و قسمت های مرده بدن آنها می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود.

آلرژی قارچی: آنها هاگ هایی دارند که مانند گرده در هوا شناور هستند. آلرژی های رایج به کپک شامل آسپرژیلوس، کلادوسپوریوم و آلترناریا هستند.

آلرژی های فصلی:  آلرژی های فصلی توسط گرده ها می شود. گرده‌ها میکروسپورهای درختان، علف‌ها یا علف‌های هرز هستند که به صورت گرد و غبار ریز روی سطوح ظاهر می‌شوند یا در هوا شناور می‌شوند. گرده درختان عموماً در بهار ظاهر می شوند، در حالی که گرده های علف های هرز عموماً در پاییز ظاهر می شوند.

داروها

برخی از داروها می توانند باعث واکنش آلرژیک شوند. داروها ممکن است گیاهی و بدون نسخه  یا نسخه ای باشند.

داروهای رایجی که باعث ایجاد آلرژی می شوند عبارتند از:

آنتی بیوتیک ها
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
انسولین
داروهای شیمی درمانی

علائم عبارتند از:

کهیر
خارش
تنگی نفس
تورم

پلاستیک

آلرژی به مواد پلاستیکی پس از تماس مکرر با کوارد لاتکسی یا لاستیک طبیعی ایجاد می شود.

محصولات متداول لاتکس لاستیکی طبیعی عبارتند از:

دستکش لاستیکی
بالن
بانداژ
توپ های لاستیکی
شایع ترین واکنش به لاتکس، تحریک پوست  است. این به صورت بثورات در ناحیه ای از پوست که لاتکس را لمس کرده است ظاهر می شود. ممکن است در عرض چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض لاتکس ایجاد شود. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آبریزش بینی
خارش بینی
دشواری در تنفس

زهر / حشرات نیش دار

حشرات گزنده می توانند سمی را تزریق کنند که یک ماده سمی است. سم موجود در نیش حشرات می تواند باعث واکنش آلرژیک شود. رایج ترین حشرات گزنده که باعث واکنش های آلرژیک می شوند عبارتند از:

زنبورها
مورچه های آتشین
هورنتس
زنبورها

علائم زهر با آنافیلاکسی همخوانی دارد. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

دشواری در تنفس
تورم در صورت، دهان یا گلو
خس خس سینه
مشکل در بلع
نبض سریع
سرگیجه
افت فشار خون

آیا آلرژی باعث تب می شود؟

نه، آلرژی نمی تواند باعث تب شود.

چه چیزی باعث آلرژی می شود؟

آلرژی زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن شما به یک ماده یا پروتئین خارجی واکنش نشان دهد.

آیا آلرژی مسری است؟
نه، آلرژی مسری نیست. شما نمی توانید آلرژی خود را به شخص دیگری منتقل کنید.

تشخیص و آزمایشات

آلرژی چگونه تشخیص داده می شود؟
اگر فکر می کنید آلرژی دارید، منتظر نمانید تا ببینید علائم شما از بین می رود یا خیر. اگر علائم شما بیش از یک یا دو هفته طول بکشد یا در زمان‌های خاصی از سال عود کند، با یک متخصص صحبت کنید.

متخصص آلرژی یک پزشک است که در زمینه آلرژی تخصص دارد. آنها می توانند از طریق آزمایشات به تشخیص آلرژی شما کمک کنند.

چگونه تست آلرژی بدهم؟

انواع مختلفی از تست های آلرژی وجود دارد. رایج ترین تست های آلرژی، تست های پوستی و آزمایش خون هستند.

تست های پوستی می توانند آلرژن هایی را که باعث علائم آلرژی شما می شوند شناسایی کنند. متخصص آلرژی از یک سوزن نازک برای سوراخ کردن پوست شما با مقدار کمی از آلرژن های مختلف استفاده می کند. سپس بررسی می کنند که آیا پوست شما به ماده حساسیت زا واکنش نشان می دهد یا خیر.

آزمایش خون  همچنین می تواند آلرژی را شناسایی کند. با این حال، آزمایش حون به اندازه تست های پوستی حساس نیستند. آزمایش خون آنتی بادی های ایمنوگلوبین را که سیستم ایمنی بدن شما علیه یک پروتئین خاص تولید می کند، ارزیابی می کند.

بیشتر بدانیم: شایع ترین بیماری های بینی

آلرژی چگونه درمان می شود؟
دوری از آلرژن ها یک روش درمانی مهم است. با این حال، اغلب واکنش های آلرژیک را به طور کامل پایان نمی یابند. داروهای ضد آلرژی بدون نسخه و با نسخه نیز راه حلی برای مدیریت آلرژی شما هستند.

این دارو ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آنتی هیستامین ها
فکسوفنادین
لوراتادین
ستیریزین
اسپری بینی
این داروها برای استفاده روزانه بسیار مؤثر و بی خطر هستند، اما ممکن است اثر آنان چند روز تا یک هفته طول بکشد.

اسپری بینی فلوتیکاسون
کرومولین سدیم
اسپری بینی آنتی هیستامین
ضد گرفتگی ها

این داروها باید با احتیاط در درمان آلرژی به دلیل عوارض جانبی بیشتر و نگرانی های مربوط به استفاده طولانی مدت استفاده شوند.

اکسی متازولین
فنیل افرین
سودوافدرین
داروهای آسم
گشادکننده های برونش استنشاقی یا خوراکی
استروئیدهای استنشاقی
آنتی لوکوترین های خوراکی، از جمله مونتلوکاست، زفیرلوکاست و زیلوتون

داروهای تزریقی

ایمونوتراپی
اگر نتوانید علائم آلرژی خود را از طریق داروهای بدون نسخه و تجویزی و اجتناب از آلرژن ها بهبود دهید، ممکن است پزشک ایمونوتراپی (واکسن های آلرژی) و یا ایمونوتراپی زیرزبانی (قطره های آلرژی) را توصیه کند. پزشک را در معرض مقادیر کمی از آلرژن ها قرار می دهد و به تدریج دوز را طی چند ماه افزایش می دهد. قرار گرفتن در معرض تدریجی باعث ایجاد تحمل نسبت به آلرژن می شود.

شستشوی بینی با آب نمک

این یکی از روش هایی است که به درمان و کنترل کمک می کند.

بهترین درمان برای آلرژی چیست؟

اسپری‌های استروئیدی بینی معمولاً مؤثرترین دارو برای افراد مبتلا به علائم آلرژیک هستند. آنتی هیستامین ها برخی از اثرات هیستامین را مسدود می کنند و ممکن است مزایای بیشتری را ارائه دهند. ایمونوتراپی به ایجاد تحمل نسبت به آلرژن ها کمک می کند و می تواند بسیاری از علائم مربوط به قرار گرفتن در معرض آلرژی استنشاقی را بهبود بخشد.

به یاد داشته باشید، بدن شما منحصر به فرد است. داروهایی که برای یک فرد ممکن است خوب باشد برای شما خوب کار نکنند. حتما در این زمینه با پزشک مشورت کنید.

اگر آلرژی غذایی دارم چه چیزی می توانم/نمی توانم بخورم/بنوشم؟

اگر آلرژی غذایی دارید، از محصولاتی که حاوی مواد حساسیت زا هستند اجتناب کنید. طبق قانون، تولیدکنندگان باید تمام مواد تشکیل دهنده را روی برچسب غذاهای بسته بندی شده برای فروش در ایران درج کنند. آنها را مطالعه کنید.

جلوگیری بهترین راه

چگونه می توانم از آلرژی جلوگیری کنم؟

بهترین راه برای پیشگیری از آلرژی دوری از آلرژن ها یا همان مواد آلرژی زا است. همچنین می توانید روزانه آنتی هیستامین ها یا سایر داروها را برای کمک به کنترل علائم و کاهش واکنش آلرژیک مصرف کنید.

اگر به حیوانات حساسیت دارید، از نوازش، در آغوش گرفتن یا بوسیدن حیوانات خودداری کنید. اجازه ندهید آنها در اتاق خواب یا روی مبلمان شما قرار گیرند.

جاروبرقی منظم فرش ها و سایر سطوح به حذف گرد و غبار، شوره حیوانات، گرده ها و سایر مواد حساسیت زا کمک می کند.

فیلترهای هوای نیز می توانند کمک کنند. این تصفیه کننده های هوا آلرژن های موجود در هوا را از محیط شما حذف می کنند.

آلرژی چقدر طول می کشد؟

آلرژی شما تا زمانی که در معرض آلرژن قرار دارید ادامه خواهد داشت. هنگامی که دیگر در اطراف آلرژن ها نباشید، علائم شما باید پس از چند ساعت از بین بروند. با این حال، اگر آلرژی استنشاقی دارید، به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض حیوانات خانگی، کنه های گرد و غبار و گرده ها، علائم شما ممکن است چند روز یا بیشتر طول بکشد.

چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنم؟

اگر علائم شدید و طاقت فرسایی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. به خصوص اگر تنگی نفس یکی از علائم شماست.

بیشتر بدانیم: روزاسه بینی چیست؟

تفاوت سرماخوردگی با آلرژی چیست؟
سرماخوردگی یک عفونت مسری دستگاه تنفسی فوقانی است. ویروس ها باعث سرماخوردگی می شوند.

آلرژی پاسخ سیستم ایمنی شما به یک آلرژن است. ویروس ها آلرژن نیستند.

سرماخوردگی بسیاری از علائم مشابه آلرژی را دارد. می تواند شامل عطسه، آبریزش بینی، سرفه و گرفتگی بینی شود. با این حال، تفاوت هایی بین علائم سرماخوردگی و علائم آلرژی وجود دارد.

مخاط:  اگر آلرژی دارید، مخاط شما معمولاً شفاف و آبکی است. اگر سرما خورده اید، مخاط شما به طور کلی غلیظ تر و تغییر رنگ (زرد یا سبز) است.

چشم ها: اگر آلرژی دارید، چشمان شما ممکن است خارش، آبریزش یا قرمزی داشته باشد. این علائم معمولاً در صورت سرماخوردگی ایجاد نمی شوند.

مدت زمان: بدون درمان، علائم آلرژی ممکن است هفته ها یا ماه ها ادامه داشته باشد تا زمانی که دیگر در اطراف آلرژن نباشید. علائم سرماخوردگی معمولاً پس از حدود 10 روز از بین می روند.

اگر ندانید چه چیزی باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شما می شود، آلرژی می تواند بسیار خسته کننده باشد. با این حال، یک پزشک خوب می تواند به ارائه درمان کمک کند. آنها می توانند آزمایشاتی را برای تشخیص دقیق آلرژی شما و تجویز دارو انجام دهند.

آلرژی چیست؟

امیدوارم توانسته باشیم به عمده سوالات شما پاسخ داده باشیم اگر همچنان سوال در این زمینه در ذهنتان دارید در زیر همین پست از ما بپرسید.