روزاسه بینی چیست؟

امروز قصد داریم به بررسی یکی از بیماری هایی که در افراد دیده می شود به نام روزاسه بینی بپردازیم.

روزاسه (Roe-ZAY-she-uh) یک بیماری شایع پوستی است که باعث سرخ شدن یا برافروختگی و رگ های خونی در صورت شما می شود. همچنین ممکن است برجستگی های کوچک و پر از چرک ایجاد کند. این علائم و نشانه ها ممکن است برای هفته ها تا ماه ها زیاد شوند و سپس برای مدتی از بین بروند. روزاسه را می توان با آکنه، سایر مشکلات پوستی یا حتی بعضا جوش های پوستی اشتباه گرفت.

روزاسه می تواند هر کسی را مبتلا کند. اما بیشتر در زنان میانسال سفید پوست دیده می شود. هیچ درمانی برای روزاسه وجود ندارد، اما درمان می تواند علائم و نشانه ها را کنترل و کاهش دهد.

بیشتر بدانید: بهترین جراح بینی غضروفی در تهران

علائم روزاسه بینی

علائم روزاسه می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. بیشتر اوقات، همه علائم در یک فرد ظاهر نمی شوند.

علائم و نشانه های روزاسه بینی عبارتند از:

سرخ شدن یا برافروختگی صورت: روزاسه می تواند باعث سرخ شدن یا برافروختگی مداوم در قسمت مرکزی صورت شما شود. این علائم بیماری ممکن است در پوست قهوه ای و سیاه به سختی دیده شود.

رگهای و مویرگ های زیر پوست صورت در بخش هایی دچار قرمزی شدید می شوند و تفاون رنگ بسیلر شدیدی در پوست ایجاد می کنند.

جوش های متورم: بسیاری از افراد مبتلا به روزاسه نیز جوش هایی شبیه آکنه روی صورت خود نشان می دهند. این برجستگی ها گاهی حاوی مایعات چرکی هستند.

احساس سوزش و خارش: پوست در ناحیه آسیب دیده ممکن است داغتر و حساستر شود و احساس سوزش و خارش کنید.

مشکلات چشمی بسیاری از افراد مبتلا به روزاسه نیز دچار خشکی، تحریک، ورم چشم و پلک ها می شوند. این به عنوان روزاسه چشمی شناخته می شود. در برخی افراد، علائم چشمی قبل از علائم پوستی است.
بزرگ شدن بینی. با گذشت زمان، روزاسه می تواند پوست روی بینی را ضخیم کند و باعث شود بینی پیازی به نظر برسد (رینوفیما). این در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد.

روزاسه بینی چیست؟

علائم روزاسه کجا بر بدن تأثیر می گذارد؟

علائم روزاسه می تواند چندین قسمت مختلف بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد، از جمله:

بینی
چانه.
گونه ها.
پیشانی.
چشم ها.
قفسه سینه
گوش ها
گردن.
پوست سر

روزاسه بینی چیست؟

بیشتر بدانید: سینوزیت چیست؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر این علائم مداوم به صورت مداوم در صورت یا چشم خود را تجربه می کنید، برای تشخیص و درمان مناسب به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.

انواع روزاسه چیست؟

چهار نوع مختلف روزاسه بینی عبارتند از:

اریتماتوتلانژکتاتیک: روزاسه ای پایدار است و باعث قرمزی صورت همراه با رگ های خونی بزرگ و قابل رویت می شود. علائم این نوع روزاسه شدیدتر می شود.

پاپولوپوستولار: جوش های چرکی یا پر از مایع روی پوست شما ایجاد می شود. پوست شما ممکن است متورم شود و علائم مشابه آکنه ایجاد کند.

فیماتوز: علائم  این نوع روزاسه که با نام روزاسه بینی نیز شناخته می شود باعث تورم و ضخیم شدن پوست شما می شود. پوست شما ممکن است برآمدگی هایی داشته باشد و اغلب روی بینی شما تاثیر می گذارد. علائم ممکن است باعث شود که بینی شما پیازی به نظر برسد (رینوفیما).

چشمی: روزاسه می‌تواند روی چشم‌های شما تأثیر بگذارد و باعث تحریک و خون‌ریزی یا آبریزش آن‌ها شود. چشم‌های شما به نور حساس هستند و برجستگی‌های دردناکی روی پلک‌ها ایجاد می‌شود.

تشخیص و آزمایشات

برای تشخیص روزاسه، پزشک معاینه کاملی از علائم و نشانه‌های شما انجام می‌دهد و سابقه پزشکی را از شما می‌گیرد. در طول معاینه، باید به پزشک خود در مورد هر گونه مشکلی که با پوست خود دارید (قرمزی، برآمدگی یا جوش، سوزش، خارش و غیره) بگویید.

آزمایش خاصی برای تشخیص روزاسه وجود ندارد. عمدتا با معاینه فیزیکی تشخیص صورت می گیرد.

علل روزاسه بینی

علت روزاسه هنوز ناشناخته است، اما ممکن است به دلیل فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی، عوامل وراثتی، عوامل محیطی یا ترکیبی از این موارد باشد. روزاسه ناشی از رعایت نکردن اصول بهداشت  نیست و مسری نیست نیاز نیست از فرد دارای این بیماری فاصله بگیرید.

ممکن است در اثر عوامل زیر آثار این بیماری شدیدتر شود:

نوشیدنی های گرم و غذاهای تند
شراب قرمز و سایر نوشیدنی های الکلی
بالا بودن دما
نور مستقیم خورشید یا باد شدید
تغییر ات هورمون های احساسی
ورزش
داروهایی که رگ های خونی را گشاد می کنند، از جمله برخی از داروهای فشار خون.

روزاسه بینی چیست؟

بیشتر بدانید: آلرژی چیست؟

روزاسه چگونه درمان می شود؟

درمان روزاسه برای هر فرد متفاوت است و درمان بیشتر بر تسکین یا کاهش علائم و جلوگیری از بدتر شدن آنها تمرکز دارد. گزینه های درمانی روزاسه می تواند شامل موارد زیر باشد:

داروها: انواع مختلفی از داروهای خوراکی و موضعی برای درمان برآمدگی، جوش و قرمزی ناشی از روزاسه وجود دارد. داروها به شما کمک می کنند علائم خود را کنترل کرده واز شدید شدن علائم جلوگیری کنید.

درمان با لیزر: پزشک می تواند از لیزر برای حذف رگ های خونی قابل مشاهده بر روی پوست و  کم کردن میزان قرمزی روی پوست شما استفاده کند.

جراحی: برای موارد شدید، پزشک ممکن است جراحی را برای اصلاح و تغییر شکل بینی که ممکن است با رینوفیما رخ دهد، توصیه کند.

چه داروهایی روزاسه را درمان می کنند؟

پزشک ممکن است داروهایی را برای درمان علائم روزاسه ارائه دهد، از جمله:

آنتی بیوتیک هایی مانند داکسی سایکلین (قرص، ژل یا کرم) برای کاهش جوش و برجستگی.
ژل بریمونیدین برای کاهش قرمزی.
کرم ها یا ژل های حاوی آزلائیک اسید، ایورمکتین یا مترونیدازول برای به حداقل رساندن برآمدگی ها و جوش ها.
قبل از شروع یک داروی جدید، در مورد دوز، زمان مصرف و عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید. همچنین در مورد داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید صحبت کنید تا از هرگونه تداخل دارویی جلوگیری کنید.

روزاسه بینی چیست؟

در صورت ابتلا به روزاسه از چه غذاهایی دوری کنم؟

برخی از مطالعات نشان می دهد که غذاهای تند، مانند بال تند و فلفل هالاپینو، می توانند علائم روزاسه را تحریک کنند. هر فردی که به این بیماری مبتلا می شود، محرک های منحصر به فرد و شخصی در محیط خود خواهد داشت و هیچ تضمینی وجود ندارد که غذاهای تند باعث زیاد شدن  روزاسه شوند.

اگر بعد از خوردن غذاهای تند علائم شدیدی پیدا کردید، از خوردن این نوع غذاها خودداری کنید تا از عود کردن بیماری در آینده جلوگیری کنید.

چقدر دوره درمان طول می کشد؟

ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا علائم شما کاهش یابد. اگر پزشک داروهایی را تجویز کرده باشد، درمان شما را زیر نظر خواهند گرفت تا مطمئن شوند که دارو مؤثر است. با شروع از بین رفتن علائم، پزشک احتمالاً دوز را کاهش می دهد.

چگونه می توانم از روزاسه جلوگیری کنم؟

از آنجایی که علت روزاسه ناشناخته است، نمی توانید از این بیماری جلوگیری کنید. با این حال، می توانید با شناسایی و اجتناب از چیزهایی در محیط خود که علائم شما را تحریک می کنند، خطر ابتلا به روزاسه را کاهش دهید.

همیشه هنگام بیرون رفتن و قرار دادن پوست در معرض اشعه UV خورشید احتیاط کنید و از ضد افتاب ها استفاده کنید. نور خورشید می‌تواند علائم روزاسه را ایجاد کند و آسیب‌های ناشی از نور خورشید می‌تواند بهبودی پوست شما را پس از بهتر شدن علائم این بیماری دچار مشکل کند.

بیشتر بدانید: شست و شوی بینی