سرگیجه و اختلالات تعادل

سرگیجه و اختلالات تعادل چیست؟

سرگیجه احساس بی ثباتی یا چرخیدن دنیا به دور سر است. وقتی افراد لیت علرضه را دارند، ممکن است احساس کنند که در حال چرخش یا شناور شدن هستند. سرگیجه می‌تواند در نتیجه فعالیت‌های عادی روزانه، مانند ایستادن خیلی سریع رخ دهد. با این حال، حملات شدیدتر این عارضه ممکن است نتیجه یا علامت اختلال تعادل باشد.

اختلالات تعادل به طیف وسیعی از شرایطی اشاره دارد که باعث علائم سرگیجگی می شود، از جمله احساس شناور بودن، چرخیدن یا حرکت حتی در حالتی که شما در جای خود ثابت ایستاده اید.

در حالی که داشتن حس سرگیجگی گاه به گاه طبیعی است، اما گاها اختلالات تعادل باعث بی ثباتی مزمن می شود، که می تواند خطر قابل توجهی برای سلامت کلی و سبک زندگی ایجاد کند. اختلالات رایج تعادل عبارتند از:

BPPV

سرگیجه معمولی حمله ای ناگهانی و موقتی  (BPPV) – احساس چرخش به مدت چند ثانیه تا چند دقیقه پس از حرکات سریع سر است به طور مثال وقتی که ناگهانی سر پا می ایستید. BPPV ناشی از شل شدن کریستال های گوش داخلی است و به راحتی قابل درمان است.

افیوژن گوش میانی(یا بهم خوردگی تعادل مایع گوش میانی)

اگر مایعی که در گوش میانی شما است دچار عدم تعادل شود  می تواند باعث عدم تعادل و سرگیجه چرخشی شود.

سرگیجه و اختلالات تعادل عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی (اوتیت میانی) می تواند باعث عدم تعادل و سرگیجه چرخشی شود.

بیماری منیر

این بیماری بر گوش داخلی تأثیر می گذارد و می تواند باعث سرگیجه شدید، کاهش شنوایی و وزوز گوش شود. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که مایع در گوش داخلی جمع می‌شود و سیگنال‌هایی را به مناطقی از مغز که تعادل را کنترل می‌کنند مسدود می‌کند.

نوریت دهلیزی

علائم این بیماری با احساس سرگیجه مداوم که برای چندین ساعت تا چند روز طول می کشد مشخص می شود، این به دلیل عفونت ویروسی در سیستم تعادل گوش داخلی است.

نوروم آکوستیک

همچنین به عنوان شوانوم دهلیزی شناخته می شود که نوعی تومور در بخش هایی از تعادل و گوش است. این تومورهای اعصاب تعادل می توانند باعث کاهش شنوایی، وزوز گوش، عدم تعادل شوند و به ندرت می توانند باعث سرگیجه چرخشی شوند.

بیشتر بدانید: ساکشن گوش چیست؟

علائم سرگیچه

علائم اختلال تعادل می تواند به طور چشمگیری از نظر فراوانی و شدت متفاوت باشد. علائم  گاها شدیدتر در نهایت می تواند تأثیر شدیدی بر سلامت کلی و کیفیت زندگی داشته باشد. شایع ترین علائم اختلال تعادل عبارتند از:

سرگیجه و سبکی سر – احساس عدم تعادل، شناور بودن یا چرخیدن شایع است و می تواند منجر به افتادن یا آسیب شود.

تاری دید – اجسام دور و نزدیک ممکن است مبهم یا با تعریف ضعیف به نظر برسند.

حالت تهوع – احساس بیماری یا استفراغ اغلب با علائم دیگر همراه است.

سرگیجه و اختلالات تعادل روش های درمانی

درمان اختلالات تعادل ابتدا نیاز به تشخیص درست توسط یک پزشک گوش و حلق و بینی دارد. در صورتی که یک اختلال ناشی از یک مشکل زیربنایی گوش، مانند عفونت باشد، ابتدا به مشکل اولیه پرداخته می شود ممکن است سرگیجه را برطرف کند. اغلب، درمان شامل موارد زیر است:

داروها – داروهای تجویزی، از جمله داروهای ضد تهوع، استروئیدها، داروهای میگرن یا آنتی بیوتیک ها می توانند در طول حملات سرگیجه تسکین دهند.

معمولاً از داروهای بدون نسخه برای سرگیجه از جمله مکلیزین، آنتی‌ورت و … استفاده می‌شود که می‌تواند تعادل را بسیار بدتر کند و برای اکثر بیماران مبتلا به عدم تعادل باید از مصرف آنها اجتناب شود.

درمان تعادل (دهلیزی) – درمانی که عملکرد تعادل را بهبود می بخشد اغلب برای درمان تعدادی از مشکلات تعادل استفاده می شود.

تغییر در رفتار اغذیه ای: تغییر برخی از عوامل سبک زندگی، مانند مصرف سدیم، می تواند به به حداقل رساندن اثرات اختلالات تعادل کمک کند.

جراحی – در موارد شدیدتر، پزشکان می توانند گوش داخلی را با یک جراحی اصلاحی تثبیت کنند، یا ممکن است از روش های جراحی مخرب برای جلوگیری از همکاری گوش داخلی و مغز استفاده کنند.