سینوزیت چیست؟

سینوزیت چیست؟

امروز میخواهیم راجع به یکی از پر سوالترین و مسئله ای که بیشترین درگیری و سوالات را در مورد آنان وجود دارد صجبت کنیم. سینوزیت چیست؟ چه عارضه ای را سینوزیت می نامند؟ در کدام بخش تشکیل می شود؟ انواع سینوزیت چیست؟  چه کسانی سینوزیت می گیرند؟ علائم سینوزیت مزمن چیست؟ سینوس چیست؟

سینوزیت به طور گلی به عارضه ای گفته می شود که در سینوس ها به وجود می آید. و انواع مختلفی از این عارضه و بیماری وجود دارد.

سینوس چیست؟

اولین سوالی که باید امروز به آن بپردازیم این است که سینوزیت در کجا شکل می گیرد؟ و سینوس کجاست و چیست؟

سینوس‌ها حفره‌هایی خالی هستند که درون استخوان‌های صورت قرار دارند سطح داخلی سینوس‌ها با غشاهای مخاطی پوشیده شده‌اند و سینوس‌های پیرابینی‌ای(paranasal) هریک توسط مجرایی به بینی راه پیدا می‌کنند. سینوس‌های پارانازال (نزدیک‌بینی) هشت عدد هستند که به‌صورت چهار عددِ سمت راست و چهار عدد سمت چپ و شامل سینوس‌های پیشانی (فرونتال) و پرویزنی (اتموئید) و فکی (ماگزیلاری) و شب‌پره‌ای (اسفنوئید).

پانسینوزیت چیست؟

سینوزیت التهاب یا تورم بافت پوشاننده سینوس ها است. سینوس ها فضاهای توخالی در استخوان ها بین چشم ها، پشت استخوان گونه ها و در پیشانی هستند. آنها مخاط ایجاد می کنند که داخل بینی شما را مرطوب نگه می دارد. این عمل به محافظت در برابر گرد و غبار، عوامل آلرژی زا و آلاینده ها کمک می کند.

سینوس های سالم پر از هوا هستند. اما هنگامی که آنها مسدود شده و با مایع پر می شوند، میکروب ها می توانند رشد کنند و باعث عفونت شوند.

عوامل ایجاد سینوزیت

شرایطی که می تواند باعث انسداد سینوس شود عبارتند از:

سرماخوردگی

آلرژی ایجاد شده توسط آلرژن ها که باعث انسداد سینوس ها می شود.

زائده های کوچک در پوشش بینی به نام پولیپ بینی

انحراف سپتوم(انحراف تیغه بینی)، که یک جابجایی در حفره بینی است

انواع سینوزیت:

ممکن است بشنوید که پزشکتان از این اصطلاحات استفاده می کند:

سینوزیت حاد معمولا با علائم سرماخوردگی مانند آبریزش، گرفتگی بینی و درد صورت شروع می شود. ممکن است به طور ناگهانی شروع شود و 2 تا 4 هفته طول بکشد.

سینوزیت تحت حاد معمولا 4 تا 12 هفته طول می کشد.

علائم سینوزیت مزمن 12 هفته یا بیشتر طول می کشد.

سینوزیت مکرر چندین بار در سال اتفاق می افتد.

پانسینوزیت تمام سینوس های سر شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

سینوزیت چیست

چه کسانی سینوزیت می گیرند؟

افراد زیادی. حدود 35 میلیون نفر حداقل یک بار در سال به سینوزیت مبتلا می شوند. اگر علائم زیر را در خود دیدید احتمال ابتلا به سینوزیت بیشتر است:

تورم داخل بینی مانند سرماخوردگی معمولی

مسدود شدن مجاری بینی

پولیپ بینی

سینوزیت چیست

برای کودکان، مواردی که می توانند باعث سینوزیت شوند عبارتند از:

آلرژی
بیماری های سایر کودکان در مهدکودک یا مدرسه
پستانک ها
نوشیدن بطری در حالی که به پشت دراز کشیده اید
دود
مهمترین چیزهایی که سینوزیت را در بزرگسالان بیشتر می کند عفونت و سیگار است.

علائم شایع سینوزیت عبارتند از:

گرفتگی بینی
ترشح غلیظ سفید، زرد یا سبز از بینی
درد در دندان
درد یا فشار در صورت. زمانی که فرد به جلو خم می شود، این حالت اغلب بدتر می شود.

سینوزیت چیست

بیشتر بدانید: کدام دکتر عمل بینی بهتر است؟

همچنین ممکن است علائم زیر را نیز داشته باشید:

تب
سرفه کردن
مشکل در بوییدن
حس پری گوش
بوی بد دهان
خستگی مزمن

علائم سینوزیت مزمن

ممکن است این علائم را برای 12 هفته یا بیشتر داشته باشید:

احساس احتقان یا پری در صورت شما
انسداد بینی یا گرفتگی بینی
چرک در حفره بینی
تب
آبریزش بینی
همچنین ممکن است سردرد، بوی بد دهان و دندان درد داشته باشید. ممکن است احساس خستگی زیادی هم کنید.

اما باز شما حتما به پزشک می بایست مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: شایع ترین بیماری های بینی

پانسینوزیت چیست؟

به طور معمول، عفونت سینوسی بر هر چهار جفت سینوس سر شما تأثیر نمی گذارد. فقط یک یا دو مورد را تحت تاثیر قرار می دهد. اما گاهی اوقات، هر چهار سینوس می توانند به یکباره آلوده شوند. این به پانسینوزیت معروف است.

درمان سینوزیت

آنتی بیوتیک ها:

اگر پزشک شما فکر می کند که عفونت باکتریایی مقصر است، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. برای سینوزیت حاد، معمولاً آنها را به مدت 10-14 روز مصرف می کنید. برای سینوزیت مزمن، ممکن است طولانی تر باشد. آنتی بیوتیک ها فقط به عفونت های باکتریایی کمک می کنند. اگر سینوزیت شما ناشی از ویروس ها یا مشکلات دیگر باشد، کمکی نمی کنند.

داروهای مسکن:

بسیاری از افراد مبتلا به سینوزیت از داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن یا استامینوفن برای کاهش درد استفاده می کنند. دستورالعمل های روی دارو را دنبال کنید و آنها را بیش از 10 روز مصرف نکنید. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید کدام یک برای شما مناسب است.

دستگاه بیوالکترونیک سینوس:

این دستگاه با استفاده از ریز جریان ها برای تحریک رشته های عصبی در سینوس های شما کار می کند. بدون نسخه به فروش می رسد و به کاهش التهاب سینوس، درد و احتقان کمک می کند.

داروهای ضد گرفتگی:

این داروها میزان مخاط را در سینوس ها کاهش می دهند. برخی از آنها به صورت اسپری بینی به فروش می رسند. و برخی از آنان به صورت قرص به فروش می رسند. اگر بیش از 3 روز از اسپری های ضد  گرفتگی بینی استفاده کنید، ممکن است شما را بیشتر دچار گرفتگی کنند. دستورالعمل های روی دارو را دنبال کنید.

داروهای ضد آلرژی:

بسیاری از موارد سینوزیت به دلیل حساسیت های کنترل نشده به وجود می آید. گاها شما با بررسی های  آلرژی و دارو های ضد آلرژیک می توانید سینوزِت را کنترل کنید.

گزینه دیگر دریافت واکسن های آلرژی است، این روش یک درمان طولانی مدت که به تدریج حساسیت شما را نسبت به چیزهایی که علائم شما را تحریک می کنند کاهش می دهد.

استروئیدها:

در برخی موارد، پزشک ممکن است استروئیدهای اسپری را برای کاهش تورم در غشاهای سینوسی تجویز کند. برای موارد حادتر مثل سینوزیت مزمن، ممکن است لازم باشد استروئیدها را از طریق دهان مصرف کنید.

عمل جراحی:

گاهی اوقات، اگر سینوزیت مزمن یا سینوزیت حاد دارید که مدام عود می کند، عمل جراحی ممکن است بهترین انتخاب باشد. جراح می تواند انسداد را برطرف کند و مجرای سینوس را بزرگ کند که تخلیه آن را آسان تر می کند.

سینوزیت چیست

بیشتر بدانید: آلرژی چیست؟

درمان های خانگی سینوزیت

در حالی که داروها می توانند کمک کنند، بسیاری از موارد سینوزیت خود به خود و بدون هیچ گونه درمان دارویی از بین می روند. اگر زیاد به این عارضه مبتلا می شوید، میتوانید با یکسری روش های خانگی آنرا کنترل کنید.

1- از دستگاه های بخار استفاده کنید: در اتاق هایی که وقت زیادی سپری می کنید برای مرطوب ماندن هوا از دستگاه بخار استفاده کنید.

2- دوش گرفتن و در حمام ماندن و استنشاق بخار می تواند به این مورد کمک کند.

3- گرما : شما میتوانید با قرار دادن یک حوله گرم روی صورت خود از علائم و عوارض بکاهید.

4- استفاده از محلول آب نمک یا همان سرم شست و شو: از این محلول می توانید برای شست و شوی بینی خود استفاده کنید.

شستشوی بینی با آب نمک می تواند مخاط (و سایر مواد زائد) را پاک کند و سینوس های شما را مرطوب نگه دارد. برای مثال می توانید از سرنگ ها برای شست و شوی راحتتر استفاده کنید. برای تهیه محلول شست و شو از آب مقطر، استریل یا جوشانده قبلی استفاده کنید.

5- مایعات زیاد بنوشید:  مایعات به رقیق شدن مخاط کمک می کنند که انسداد سینوس های شما را کاهش می دهد. مصرف الکل را کاهش دهید، که تورم را بدتر می کند.

استراحت کافی: هنگامی که عفونت سینوسی دارید، به اندازه کافی بخوابید و به بدن خود فرصت بهبودی بدهید.

درمان سینوزیت مزمن

برای کمک به سینوزیت مزمن می توانید کارهای دیگری نیز انجام دهید:

کمپرس گرم می تواند درد بینی و سینوس ها را کاهش دهد.
برای رقیق نگه داشتن مخاط مایعات فراوان بنوشید.
قطره های بینی نمکی برای استفاده در خانه بی خطر هستند.
قطره ها یا اسپری های ضد احتقان بدون نسخه می توانند کمک کننده باشند. آنها را بیشتر از حد توصیه شده مصرف نکنید.

مراقبت های جانبی:

همچنین باید از هرگونه محرک مرتبط با سینوزیت خودداری کنید.

اگر آلرژی دارید، پزشک ممکن است یک آنتی هیستامین توصیه کند.

اگر یک قارچ مقصر باشد، نسخه ای برای یک داروی ضد قارچ دریافت خواهید کرد.

اگر بیمار نقص ایمنی خاصی دارید، پزشک ممکن است به شما ایمونوگلوبولین بدهد، که به مبارزه با چیزهایی که بدن شما به آنها واکنش نشان می دهد کمک می کند.

اگر علائم شما بهتر نشد، با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید. آنها ممکن است آزمایشاتی را درخواست کنند تا بفهمند چرا هنوز علائم در بدن شما پابرجاست.

آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

سی تی اسکن یا سایر آزمایشات تصویربرداری
آزمایشی برای بررسی داخل سینوس ها برای این آزمایش، پزشک یک لوله نازک با یک دوربین در انتهای آن به داخل بینی و به سمت سینوس ها قرار می دهد.

سینوزیت چیست

بیشتر بدانید: روزاسه بینی چیست؟

آیا می توانم از سینوزیت پیشگیری کنم؟

هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از سینوزیت وجود ندارد. اما مواردی وجود دارد که ممکن است کمک کند.

سیگار نکشید و از دود دوری کنید.
دست های خود را اغلب بشویید، به خصوص در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا، و سعی کنید به صورت خود دست نزنید.
از چیزهایی که می دانید به آنها حساسیت دارید دوری کنید. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا به داروهای تجویزی، واکسن های آلرژی یا سایر اشکال ایمونوتراپی نیاز دارید یا خیر.
اگر مشکلات سینوس شما مدام عود می کند، از پزشک خود در مورد مزایا و معایب جراحی برای تمیز کردن و تخلیه سینوس ها سوال کنید.

اگر سینوزیت درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

تا زمانی که شروع به از بین رفتن نکند، درد و ناراحتی خواهید داشت. در موارد نادر، سینوزیت درمان نشده می تواند منجر به مننژیت، آبسه مغزی یا عفونت استخوان شود. پس حتما اقدام به درمان کنید.